– Våra solcellsrådgivare tyckte att det var för bra för att vara sant. Den nya lösningen har förenklat vår vardag, säger Mimmi Lehtonen, systemansvarig och projektkoordinator för solaffären på Telge Energi.
Det hon beskriver är den tekniska lösning IT-bolaget Sopra Steria tog fram för att hjälpa Telge Energi att nå målet med sin solcellsutveckling.
Telge Energi är kända för att utmana elbranschen. Först sänkte de priserna, sen kämpade de mot kolkraften. Nu har bolaget tagit nästa steg i sin mission om att göra det möjligt för människor och företag att agera hållbart.
Tidigare sålde Telge Energi solceller i samarbete med en extern partner, som tog hand om kunden efter att beställningen var lagd. När fler och fler kunder visade intresse valde de att tänka om. De ville satsa ännu mer på solenergi, och ta in affären inhouse.
Målet var att ta ägarskap och ha full kontroll över hela sin solaffär. Både för att hålla fokus på tillväxtområdet och för att göra kundupplevelsen bättre. För det behövdes en stark IT-lösning.
Sopra Steria, som sedan flera år funnits på plats med konsulter hos Telge Energi, tog fram ett flöde i Customer Relationship Management-systemet (CRM) för en ny produktgrupp, där befintliga strukturer och flöden användes så långt det var möjligt. Viktigt var också att se till att lösningen kunde vidareutvecklas även i framtiden, utan att behöva ändra på grundstrukturen.
– Eftersom vi har en förståelse för Telge Energis befintliga IT-infrastruktur kunde vi ta fram ett antal förslag på hur vi skulle kunna nå målbilden som Telge Energi hade satt upp. Efter noggranna överväganden valde Telge Energi att gå vidare med det förslag som vi och de trodde mest på, berättar Rikard von Krusenstierna, lösningsarkitekt på Sopra Steria.
Lösningen baseras på Microsoft Dynamics 365, och har möjliggjort för Telge Energi att nu ha stenkoll på hela solcellsresan. I ett och samma system har de full översikt – från lead till installation, uppföljning och eftermarknad.
Tidigare kunde situationer uppstå där kundservice inte förstod vad kunden menade, på grund av brist på information om kundens installation. Kundservice behövde skicka ärendet vidare till den externa installatörspartnern, och kundupplevelsen blev inget vidare.
Nu får installatörerna en checklista för att kunna dokumentera allt som sker, och en mobilapplikation där bilder på alla delar som utförs kan laddas upp. All data samlat på ett och samma ställe. Medarbetarna har en helhetsbild av samtliga interaktioner som kunden gjort med Telge Energi och kan förstå vad kunden menar. Kunden i sin tur kan få en och samma information oavsett vem den pratar med.
För ett drygt år sedan lanserade Telge Energi solaffären i egen regi, med både nöjdare kunder och medarbetare som följd.
– Nu kan vi skräddarsy instrumentpanelen så att vi själva kan följa vad vi vill se på startsidan. Den har också förenklat uppföljningen av vår försäljning, eftersom vi slipper manuell statistikhantering. Vi har tack vare uppföljningen i CRM bättre koll på helheten, säger Mimmi Lehtonen.
Resultatet är en framgångssaga. Solcellsgruppen har överträffat flera av sina mål, och konverteringsgraden från lead till offert ökade med 13 procent på ett år.
– Resultatet är självklart inte bara systemstödets förtjänst, men det har möjliggjort att expandera och vidareutveckla affärsområdet ytterligare. Flera andra affärsområden inom bolaget tittar nu på hur de kan göra liknande resor, säger Rikard von Krusenstierna.