Digitalisering skapar nya affärsmöjligheter inom många områden, till exempel styrning och optimering av elsystemet och inom elektrifiering av transporter.
– Det här är intressanta områden där det händer väldigt mycket, men förändringarna medför också risken att energibolag tappar sina kundgränssnitt och kundrelationer, säger Maria Bolin Anvill, vd för Utvecklingsklustret Energi.
Bolaget är resultatet av ett samarbete mellan Jämtkraft, Tekniska verken i Linköping, Jönköping Energi, Umeå Energi och Öresundskraft, och syftet är att stärka ägarnas arbete med digitalisering för att vara relevanta för kunderna även i framtiden. De fem energibolagen ansåg att dessa satsningar borde ske via ett nytt bolag.
– I stora bolag fylls dagarna lätt upp av all vanlig verksamhet. Så tanken var att det behövs en ny enhet som kan hålla sig på armlängds avstånd från det dagliga operativa arbetet, men ha nog med insyn för att hjälpa bolagen att se framåt, säger Maria Bolin Anvill som närmast varit vd för Linköpings och Norrköpings startup-inkubator.
Utvecklingsklustret utför omvärldsanalyser, spanar efter samarbeten och potentiella investeringar och tittar på möjliga koncept som inkluderar både ny teknik, affärsmodeller och juridiska frågor. Bolaget består i dagsläget av tre heltidsanställda plus specialister från bland annat ägarna som temporärt ”giggas” in i projekt. Klustret får därmed både tillgång till kompetens och skapar kunskapsutbyte mellan ägarbolagen.
– Vi knyter samman nödvändiga förmågor och aktörer för att göra projekten till verklighet. Antingen genom att vi utvecklar själva eller investerar i startupföretag.
Ägarbolagen kan bli kunder, återförsäljare eller nyttotagare till tjänsterna beroende på vad de handlar om. Huvudsaken är att de resulterar i win-win-situationer för samtliga parter. Det kan till exempel handla om ökade intäkter, förstärkta kundrelationer, reducerade kostnader eller ett tydligt steg mot ett mer hållbart energisystem.
Flera projekt är redan igång. Utvecklingsklustret är bland annat delägare i företaget Power2U, som utvecklar mjukvara för energioptimering åt fastighetsägare.
Syftet är att låta energi flyttas i tid och rum, från olika sorters energikällor och mellan olika fastigheter och användningsområden. Nu är fokus på att utveckla de digitala affärsmodellerna.
– Vilket är värdet som fastighetsägare får av mjukvaran, och hur ska detta räknas om till pengar? På vilket sätt ska vi ta betalt, och hur påverkas ägarbolagen? Det blir komplext när värdenätverken består av många aktörer.
Klustret har nyligen även investerat i bolaget Primrock, som erbjuder balans- och kapacitetstjänster från dess decentraliserade energilager. Även här kommer digital affärsutveckling ligga i fokus.
– Vi undersöker vilka elnät som har mest potentiell nytta av tillfälliga kapacitetshöjningar och varför samt vilka smarta tjänster som bör erbjudas tillsammans med själva hårdvaran.
Alla ägarbolag delar med sig av data till klustret. Dessa stora datamängder skapar mycket bättre förutsättningar för avancerad dataanalys, maskininlärning, och tester av digitala tjänster än om ägarbolagen arbetat var för sig. Just transparens och samarbete, menar Maria Bolin Anvill, är oftast nödvändigt för att lyckas med digitalisering.
– Det är en lång och tidskrävande resa som kräver prioriteringar. Men om energibolag inte redan är igång så måste de börja nu.
5 tips för lyckad digitalisering1. Ha en tydlig målbild
Vad vill ni uppnå och varför? Ska digitalisering skapa nya intäktsströmmar, öka lojalitet, eller användas för beslutsstöd?2. Säkra struktur och kvalitet på er data
Digitalisering kräver välstrukturerade data. Använd standardiserade lösningar för att underlätta framtida samarbeten.3. Samarbeta
Våga samarbeta med andra. Få har tillräckligt med tid eller kompetens för att kunna digitalisera effektivt. 4. Testa i liten skala
Barriärerna för att göra prototyper är mycket lägre för digitala produkter än för fysiska. Testa i liten skala och utveckla vidare därifrån. 5. Se det som strategiska investeringar
Det kan vara svårt att räkna hem investeringen på vanligt sätt. Se det istället som att ni får in strategiska förmågor i organisationen som skapar värde på sikt.
Linus Olin