Hur känns det?
– Jätteroligt och spännande, inte minst mot bakgrund av denna vinter då energi, och den omställning som vi står inför, har blivit ett diskussionsämne runt köksborden. Det är en väldigt intressant tid där Sverige går in i en andra elektrifieringsvåg. Jag är ju ”uppvuxen” i energibranschen så det känns som att komma hem igen.
Hur ser din väg in i energibranschen ut?
– I grunden är jag statsvetare, men efter en praktik på Europeiska kommissionen hamnade jag på Vattenfalls Brysselkontor och började arbeta med de politiska frågorna i branschen. Efter det har jag jobbat med samhällskontakter, politisk påverkan och hållbarhetsfrågor. Jag blev Vattenfalls första hållbarhetsansvarige 2007 och har jobbat med att koppla ihop policy och hållbarhet genom hela mitt arbetsliv.
Efter Vattenfall tog du klivet över till Scania 2014.
– Ja, jag har haft en liknande roll på Scania, men det har hänt oerhört mycket sedan jag började där. Då hade man precis börjat prata om elektrifieringen, men sedan dess har det gått extremt fort. Dock är elen är inte den enda lösningen i transportsektorn – det kommer att vara många olika lösningar under lång tid, till exempel biodrivmedel.
Ålder: Nyss fyllda 46.
Jobbar: Nytillträdd vd på Energiföretagen.
Familj: Sambo och tre barn, ett på 13 och två på 10 år.
Oväntad talang: Jympaledare på Friskis och Svettis!
Vad tar du med dig för erfarenheter från Scania?
– En viktig del är naturligtvis att jag för med mig kunskap om transportsektorns behov i omställningen, samt att jag har erfarenhet av att bygga samarbeten med andra branscher och företag. Vi måste samarbeta brett för att nå resultat i omställningen.
Vad har du för förväntningar?
– Det är en diger agenda att kliva in i med tanke på den stora efterfrågan på energi framåt. Det blir en grannlaga uppgift att gemensamt möta som bransch. Men det finns ett gott grundarbete att utgå ifrån med de färdplaner och tidslinjer som tagits fram. Det ska bli spännande att ta sig an. Och så ser jag fram emot att lära känna alla kolleger, liksom organisationen i stort och dess medlemmar. Även om det ju är lite svårt att träffas så här i coronatider.
Vilka blir de största utmaningarna?
– De stora utmaningarna handlar väl framför allt om utbyggnadstakten av elnät och produktion så att vi kan klarar en växande elektrifiering. Här blir det också viktigt att hitta lagringsmöjligheter. För att avlasta elsystemet är det också kritiskt att vi fortsätter påtala vikten av rättvisa villkor för fjärr- och kraftvärmen.
Kommer Sverige klara nettonollmålet till 2045?
– Ja, det måste jag svara ja på. Vi kan klara det om vi samarbetar nära med politiken och att de på riktigt förstår villkoren och skapar de förutsättningar som behövs. Vi måste ha en gemensam bild om vägen framåt.
Johan Wickström