Många av utmaningarna som fjärrvärmebranschen står inför kan vara extra svåra för mindre bolag som saknar de större aktörernas ekonomiska muskler och expertis. Stefan Carlson och Tomas Ulväng, vd:ar för Vara Energi respektive Tierp Energi och Miljö (Temab), medger att det ligger något i detta. Men det finns sätt att hantera utmaningarna.
– Vårt ledord är affärsmässighet. Vi fokuserar på asset management och långsiktig planering för att undvika överinvesteringar, och vi ansluter bara de kunder där våra kalkyler faktiskt går ihop, säger Tomas Ulväng.
Stefan Carlson menar å sin sida att så länge pannorna och näten används effektivt är det möjligt för även mindre bolag att hålla konkurrenskraftiga priser. En nyckel till detta är engagerad och insatt personal, som gör det lilla extra som krävs för att verksamheten ska fungera riktigt väl, och att saker som kostsamma pannhaverier och avbrott minimeras.
– Personalen ska känna sin anläggning och ha stolthet i det de gör. Små organisationer har dessutom lättare för snabba puckar och att låta medarbetare komma med egna idéer, säger Stefan Carlson.
Tomas Ulväng poängterar att det är viktigt att hela bolaget, inte endast ledningen, vet som pågår i branschen och kan bidra strategiskt.
– Jag ser till att personalen åker på konferenser och får träffa folk från andra energibolag för kunskapsutbyten, säger Tomas Ulväng, och menar att organisationer som Energiföretagen och Svebio är användbara för att hålla sig uppdaterad om vart branschen är påväg.
Att inte kunna dra nytta av stordriftsfördelar är en utmaning. Egenutveckling av digitala lösningar är exempelvis ofta för dyrt för mindre bolag. Men detta går att parera genom samverkan med andra, och acceptera att man inte kan vara först på bollen.
Vara Energi är med i ett kluster med fem andra bolag som samarbetar kring alltifrån marknad till teknik och digitalisering. Temab siktar på att hantera framtida digitalisering på liknande sätt, fast främst genom samarbete med stora aktörer snarare än kluster av småbolag.
– Nu för vi bland annat dialog med ett stort bolag för att få hjälp med digitaliserade tjänster till våra kunder, säger Tomas Ulväng.
Konkurrensen från värmepumpar kan stundom vara tuff. Stefan Carlson menar att det är viktigt att se saken med kundens ögon, och vara beredd att anpassa ens erbjudande till vad det skulle kosta för dem att ha egna pannor eller värmepumpar. Tomas Ulväng menar att ett mindre bolag också kan ha konkurrensfördelen av ett starkt varumärke, genom att vara en synlig del av lokalsamhället som boende känner förtroende för.
Linus Olin