Att hållbarhet ligger högt på företagens agenda är kanske ingen överraskning. En ny rapport från Konsumentverket bekräftar det som många anar: miljöargument gentemot konsumenter har blivit allt vanligare under de senaste åren.
– Vi gjorde en liknande undersökning 2015 som vi kan jämföra med och idag är det betydligt vanligare att använda miljöargument i marknadsföringen. Och det är också allt fler branscher som använder det, säger Katarina Jacobson, utredare på Konsumentverket.
Elsektorn i topp
Vid undersökningen 2015 var elsektorn den bransch som använde miljöargument flitigast. Sedan dess har elbolagen ökat på argumenten ytterligare, men nu har sektorn fått sällskap i toppen av många andra branscher. Det handlar framför allt om kläder och skor, mejeri, bil samt restaurang/kafé.
Vad är det då för begrepp som används?
– Det är framför allt hållbar/ hållbarhet, miljö och klimat. I år kan vi även se en ökning av ord som är relaterade till cirkulär ekonomi – till exempel återvinning, återbruk och materialval, säger Katarina Jacobson.
Oftast är det övergripande information som används utan närmare detaljer. I många fall är det också svårt för konsumenterna att tillgodogöra sig kompletterande information då denna inte direkt hänvisas till eller går att hitta utan noggrant sökande, visar studien.
Missvisande reklam
Att använda grön reklam på fel sätt kan vara missvisande. Förra året fälldes till exempel Jönköping Energi av Reklamombudsmannen för missvisande reklam.
Många konsumenter är dock positiva till att få information om hållbarhetsfrågor. Enligt studien Sustainable Brand Index, som det refereras till i konsultrapporten, vill 44 procent av svenskarna se mer hållbarhetskommunikation. Samtidigt tycker bara en dryg fjärdedel att hållbarhetsreklamen är trovärdig.
En av slutsatserna konsulterna gör av detta är att vi står vid ett vägskäl: otydlig kommunikation som förvirrar konsumenterna kan försvåra omställningen till ett hållbart samhälle, skriver man.
– Det är inte acceptabelt att företagen använder sig av vaga miljöpåståenden som miljövänliga och hållbara utan att förklara på vilket sätt produkten är miljövänlig eller hållbar. Företaget måste också kunna styrka att det som påstås är sant, säger Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket.
Johan Wickström