Natten mellan den 17 och 18 augusti kom det 100 mm regn på två timmar. Totalt blev det 162 mm under natten, vilket motsvarar ungefär två månaders nederbörd i området under mer normala omständigheter.
– Visst har vi pratat om att det skulle kunna hända, men ingen har väl riktigt trott att det faktiskt skulle hända i den här extrema omfattningen. Men vi står alltid beredda med personal som är redo att rycka ut oavsett väder eller händelse, säger Inger Lindbäck, vice vd på Gävle Energi.
Vattenfyllda fjärrvärmekammare
De stora vattenmängderna på den korta tiden innebar att bäckar svämmade över, brunnar sattes igen, viadukter vattenfylldes – och det läckte in i många fastigheter. På vissa ställen stod vattnet 1,5 meter. Även Gävle Energis egna fastigheter påverkades:
– Våra fjärrvärmekammare blev vattenfyllda och vi fick pumpa ut vatten på många ställen. Men det var mer fråga om skador på fastigheter än att vi fick avbrott på våra system. På några platser fick vi stänga av elen eftersom det fanns risk för att allt skulle bli strömförande. Det var framför allt servisdelar som hade skadats.
– Vi har inte haft så mycket skador på kommunikationsnätet, men vi har sex egna vattenkraftverk längst med Gavleån och där blev det stora påfrestningar. Vi tog snabbt fram en ny strategi för hur vi skulle reglera ån. Vi avbördar ordentligt och det är fortsatt höga flöden, men vi kan se att vattnet börjar sjunka undan, säger Inger Lindbäck.
I det akuta läget var det viktigt att snabbt nå ut med information till allmänheten.
– I början ringde många privatpersoner. Vi fick påminna om att de inte skulle gå ner i vattenfyllda källare så länge elen var på, och att vara försiktiga när de rörde sig ute.
Undersökning av alla områden
Vad händer nu?
– Vi behöver noga undersöka våra områden och kontrollera alla vrår så att det inte ligger vatten någonstans eller att andra skador har uppstått på grund av erodering. Vi har redan bytt ut en del utrustning som har varit vattenskadad och det arbetet lär fortsätta ett tag.
Har ni personal så det räcker?
– Hittills känner vi att det har fungerat bra, och vi har fått erbjudande från Elsamverkan (ett stödsystem där elnätföretag hjälper varandra vid svåra lägen i eldistributionen, reds anm.). Vi har delat in vår personal i grupper som roterar och vi hjälper varandra över avdelningsgränserna. Under omständigheterna har det fungerar riktigt bra.
Nu ska bolaget gå igenom och analysera vad som hände och hur de ska kunna vara ännu bättre förberedda till nästa gång.
– Nu har vi lärt oss väldigt väl var vi har våra känsliga punkter i Gävle, och hela staden behöver fundera vidare på hur vi ska bygga i framtiden. Det är viktigt att ha en planering, men jag känner ändå att det var svårt att föreställa sig kraften innan man har upplevt det.
Så kan energibolag förbereda sig inför översvämningarFem tips från Inger Inger Lindbäck, vice vd på Gävle Energi.1. Se över era anläggningar och fundera över deras placeringar. Ligger de i låglänt terräng den dagen skyfallet kommer?2. Har ni tillräckligt med pumpar och är de placerade på rätt ställen?3. Vilka fordon har ni och var är de parkerade? Vi hade en bandtraktor och lite andra höga fordon – och det visade sig vara jätteviktigt för att vi skulle kunna ta oss fram.4. Ta hand om personalen. Vi har en otrolig personal, som mangrant har försökt hitta lösningar under svåra omständigheter.5. Viktigt med kommunikation Som vanligt vid större händelser eller kriser behöver kommunikationen spela en central roll för att minska risker, skapa förståelse och skapa möjligheter för verksamheterna att fokusera på att åtgärda de fel som har uppstått.
Malin Age