Sinfra är en medlemsägd ekonomisk förening med uppdrag att som inköpscentral täcka behov inom el-, fjärrvärme- och VA-sektorn. Många av dess omkring 450 medlemsföretag är också medlemmar i Energiföretagen.
Medlemmarna kan göra avrop från Sinfras ramavtal istället för att genomföra egna upphandlingar. Hållbarhetsperspektivet är centralt för de avtal som Sinfra tecknar.
2015 introducerade Sinfra en modell med självutvärderingsenkäter som redovisas årligen av ramavtalsleverantörer. Svaren och bedömningarna i den ger ett hållbarhetsindex från 1 till 5 enligt gamla skolbetygsskalan
- Hållbarhetsindexet finns tillgängligt på vår medlemsportal som ett viktigt beslutsunderlag för våra medlemmar vid avrop av produkt eller tjänst. Som leverantör får man också möjligheter att jämföra sig med konkurrenter och att det då kan fungera lite som en morot för att tävla med konkurrenterna om att bli bäst, förklarar Susanne Eriksson, hållbarhetsansvarig på Sinfra.
Ny modell med revisioner
För att ytterligare stärka fokuset på hållbarhet införde Sinfra i våras en ny modell med leverantörsrevisioner, för att säkerställa att leverantörens enkätsvar är giltiga. Planerna på revision på plats vid fabriker och andra anläggningar fick dock skrinläggas när pandemin slog till i samma veva som när revisionerna inleddes.
Susanne Eriksson tycker ändå att det fungerat väl med den digitala granskningsmodell som hittills fått fungera som ersättning. Hon betonar att hållbarhetsfrågorna ska ses i en helhet där Sinfra sedan tidigare har andra ”verktyg”.
- Vi tror mycket på modellen med ett system som verkligen hänger ihop med uppförandekod, enkäter, index och revision. Med revisionerna vill vi gå djupare än normal avtalsuppföljning och bidra till sund konkurrens, säger hon.
För att ens komma ifråga som leverantör till Sinfra måste företagen nå upp till en lägstanivå på hållbarhetsområdet – en form av uppförandekod. Inriktningen är att leverantörerna hela tiden ska förbättra sig och att systemet också ska främja sund konkurrens genom att slå ut oseriösa leverantörer.
I hela processen finns ett stort medlemsinflytande. Leverantörsrevisionerna har exempelvis sin grund i önskemål från medlemsföretagen, och Sinfra är också lyhörda för synpunkter från medlemmarna om man vill rikta revisionerna till något särskilt område.
Prioriterade krav
Linde energis vd Jens Isemo ser positivt på Sinfras hållbarhetsstrategi. Företaget har tidigare fått sin hållbarhet rankad enligt så kallad Eco Vadis-metodik, vilket Tidningen Energi skrivit om, och då placerat sig i toppskiktet jämfört med andra energibolag.
Jens Isemo pekar på att hållbarhet genomsyrar de mesta i företagets verksamhet och att man ställer krav på de leverantörer man upphandlat själva.
- Eftersom vi använder oss av flera av Sinfras ramavtal är det från vårt perspektiv prioriterat att motsvarande krav ställs på ramavtalsleverantörerna. I samverkan med Sinfra kan vi göra hållbar nytta – på riktigt, säger Jens Isemo.
Även för Falkenberg Energi är hållbarhetsdelen i upphandlingen väldigt viktig. Företaget har målmedvetet arbetat med såväl ekonomisk, ekologisk som social hållbarhet under väldigt lång tid.
- Därför blir våra krav och vilka kriterier vi har på våra leverantörer för våra framtida inköp naturligt nästa steg. Tillsammans med Sinfra har vi möjligheten att kunna ställa betydligt vassare hållbarhetskrav, vilket tilltalar oss, säger Bo Anders Antonsson, vd på Falkenberg Energi.
Fossilfria transporter
Resan mot mer hållbarhet kan dock vara ojämn. I Sinfras senaste hållbarhetsindex för 2020 sjönk ”snittbetyget” med 0,11 enheter till 3,70. Bakom den statistiken döljer sig dock en stor ökning av antalet ramavtalsleverantörer och där nya leverantörer har ett betydligt lägre snittbetyg än etablerade – 3,44 respektive 4,05.
Av de etablerade leverantörerna lyckades 76 procent förbättra sitt medelvärde.
Sinfra ser bland annat en gynnsam utveckling kring att fler leverantörer ställer om till fossilfria transporter, men betonar att det bör gå snabbare och att inköpscentralen därför trycker på mot leverantörskollektivet för mer av hållbara leveranser.
Linköpingsföretaget Swemet är en av Sinfras drygt 250 leverantörer med en verksamhet för olika arbeten med elmätare. I september ifjol tilldelades företaget ramavtal för en period på ytterligare två plus två år och vd Jan Axelsson klassar det som ett mycket viktigt avtal.
- Våra flesta affärer går genom Sinfra. Särskilt våra mindre och medelstora kunder välkomnar den här möjligheten som är ett alternativ till offentlig upphandlingsprocedur som visat sig vara både långvarig och besvärlig ur flera aspekter, säger han i ett pressutskick.
Sinfras hållbarhetsindex
I Sinfras hållbarbarhetsutvärdering kan man se hur samtliga leverantörerna ligger till i sitt hållbarhetsarbete. https://sinfra.se/wp-content/uploads/2021/06/Hallbarhetsutvardering-2020-ver-2.pdf
Fredrik Mårtensson