Per Persson
Head of Fuel Supply, Sverige, Adven/Värmevärden
– I vår verksamhet använder vi i huvudsak förnybara och återvunna bränslen, där vi har långsiktiga samarbeten med våra leverantörer. Inom dessa områden ser bränslesituationen bra ut med stora lager av bland annat lokalt biobränsle och gott om leverantörer som vill leverera till oss.
Anna-Frida Eriksson
enhetschef energiavtal, Jönköping Energi
– Vad gäller bränslet för vår basproduktion sitter vi mestadels med helårsavtal som vi handlade upp under våren. Så där påverkas vi inte så mycket om inte den här prisuppgången visar sig bli långvarig.
– Det som kan påverka oss på kortare sikt är främst om vi skulle behöva köpa in mycket oljor som reservbränsle. Exempelvis om det sker ett haveri eller blir en mycket kall vinter. Då skulle vi behöva göra affärer på spotmarknaden.
Jessica Fredson
vd, Ystad Energi
– Vi gör en bränsleupphandling som gäller från mitten av året och ett år framåt. Det innebär att ökade bränslepriser inte påverkar vår prisnivå i vinter, men det kan däremot innebära en påverkan på vår nästa bränsleupphandling som kommer att gälla från halvårsskiftet nästa år.
Jan Steinle
chef bränsleförsörjning, Söderenergi
– Det är överlag en stabil situation med en vältecknad bränsleportfölj och vi känner inte igen bilden att priserna ökat på alla slags bränslen.
– Våra lager av bränsle är uppbyggda enligt plan. Det som är och fortsatt ser ut att vara vår huvudsakliga utmaning i vinter är tillgänglighet på fartygsfrakter, som står för drygt 50 procent av vår försörjning.