Potentialen för V2G (vehicle to grid), där elbilarnas batterier kan bidra till att stärka elnätet, är stor enligt många bedömare. Eon var tidigt ute med att testa möjligheterna och har länge varit den svenska energibranschens mest ambitiösa V2G-aktör, med egenutvecklad teknik för tvåvägsladdning.
Enligt Pär Möller, chef för Eon E-mobility Norden, är V2G på många sätt ingången till en spännande teknologiomställning i skarven mellan energisektorn och elbilarna. Man ska dock inte lägga för stor vikt vid den intelligenta teknikens alla teoretiska möjligheter.
– Det är ingen himmelsvid skillnad på nyttovärdet mellan V2G och vanlig smart laddning, säger Pär Möller.
Många av de fördelar man eftersträvar med tvåvägsladdning, som flexibilitetstjänster till nätet eller kundens laddning när elen är billig, kan även uppnås av optimerad mjukvara med parametrar som prisinformation, dygnstid, effektläge och systemfrekvens, menar han.
– Du kan i princip fånga 90 procent av V2G-värdet med enkelriktad smart mjukvara till relativt låg kostnad, jämfört med en mycket högre hårdvarukostnad enbart för att komma upp i hundra procents nytta, säger Pär Möller.
– De sista tio procenten är väldigt dyra på marginalen.
Dyrt försöksprojekt
Tillsammans med Nissan och Kungsbacka kommun startade Eon 2019 ett projekt där 20 kommunala elbilar skulle stödja elnätet med sina batterier. Eon skulle stå för driften av laddstationerna tillsammans med underleverantörer.
Idag har projektet avslutats, framför allt för att hårdvaran i laddstationerna strulade. Det drog med sig drift- och back end-kostnader och annat som tar pengar på marginalen. Till slut blev det ”väldigt dyrt”.
Egentligen är det fel att skylla på tekniken, tycker Pär Möller. Hårdvara kan alltid förbättras genom att tillföra mer tid och pengar, om affärsnyttan finns i horisonten.
Teknologisk ambivalens
Samtidigt inbjuder V2G till teknologisk ambivalens. Olika marknader har olika förutsättningar, så V2G-applikationer kan absolut ha ett stort nyttovärde i olika segment och funktioner, menar Pär Möller.
Det kan vara inom balans- och frekvensreglering, på kapacitetsmarknader eller aggregerade ihop på lokala flexmarknader som Eon Switch, en del av Coordinet-projektet.
I Kungsbacka var också planen att främst jobba mot en kapacitetsmarknad då det var svårare att bygga upp affärer med elkunderna som bas. En kapacitetsmarknad kräver emellertid många samordnade laddare om man ska komma upp i kommersiella proportioner, eller bidra med konkreta balanspunkter i nätet. Kanske hundratalet inom ett begränsat nätområde, menar Pär Möller, eller ännu fler om man ska leverera effekt.
Internationellt är Eon ingen V2G-novis då man successivt har betat av olika projekt i flera länder sedan åtminstone fem år tillbaka.
Eons V2G-teknologi tillhör koncernens industriella plattform VPP (Virtual Power Plant), utvecklat i framför allt Tyskland. Det tillhör power-to-X-konceptet, styr åt ”alla” håll och kan i sina delar också samköra nätfrekvensen ihop med elbilsladdning, batteristatus, elpris och andra parametrar som kunden bestämmer – som kan vara företag, bilägare eller nätbolag.
Lönsamt i Storbritannien
Idag är Eon mest aktiv i Storbritannien, med både affärer och fungerande hårdvara för V2G. I Cranfield har Eon sitt ”engelska Kungsbacka” som 2020 startade med tjugotalet V2G-bilar från Nissan, men som successivt ska bli ett nationellt program.
Storbritannien har mycket bättre förutsättningar för att lyckas kommersiellt då både bilägaren, teknikleverantören och nätbolaget får ut mer per kilowattimma när elen återsäljs uppåt, kanske till andra elkunder.
Generellt beror det på högre elpriser på den engelska elmarknaden, men samtidigt skiljer sig också vissa delar av regleringarna.
I England finns därför en större betalningsvilja.
– Här finns också ett tydligt ekonomiskt stöd med offentliga subventioner till den som köper laddare med V2G-funktion. Den totala affären blir bättre för alla parter och business-caset går plötsligt ihop, säger Pär Möller.
I Sverige är ersättningsnivån lägre, stödet obefintligt och det generella intresset för V2G lågt hos både elbranschen och myndigheterna.
Eon avvaktar i Norden
Samtidigt trampar delar av den europeiska bilbranschen hårt på V2G-gasen. Den koncern som har kunskap och muskler känner sig stressad och vill ta kontrollen över tekniken.
Det är inte alltid det samma som att det är affärsmässigt smart, men det tvingar energiföretag över hela Europa att agera.
Eons slutsats för Norden är att inget är hugget i sten men att man avvaktar vidare V2G-aktivitet.
– Vi kan mycket väl återkomma då vi har en produkt som snabbt kan tas ut på marknaden, men vi har inte blivit fartblinda av V2G, säger Pär Möller.
– Det är viktigare att hitta lösningar på hur el från elkundens solpaneler kan slussas till elbilens batteri utan att behöva gå via nätet. Det är enkelt, billigt och avlastar elnätet.
Klicka på illustrationen nedan för att förstora den.
Morten Valestrand