"Jag kommer ihåg en kollegas röst när han skriker: spring, det rinner rök ur facket."
Magnus H Hallberg minns jobbet på ställverket. Explosionen. Hela stationen som förstördes av branden. Han och kollegorna som hann söka skydd i sista stund.
"Om han inte hade ropat så….så hade jag omkommit. Och säkert en eller flera av mina kollegor.”
Beskrivningen om en felaktig koppling som fick stora konsekvenser är publicerad på Energiföretagens webbplats i en kortfilm och ger perspektiv på arbetet med Wattityd.
Det vi gör nu är att kvalitetssäkra alla led i utbildningarna.
Kristian Öhrn, Energiföretagens kompetenscentrum.
– Wattityds syfte är att bidra till att branschkollegor kommer hem efter arbetsdagens slut – hela och rena, säger Kristian Öhrn på Energiföretagens kompetenscentrum.
Det var hösten 2019 som Energiföretagen påbörjade arbetet med Wattityd, som ett initiativ utifrån flera samverkande faktorer: Elsäkerhetsverkets elolycksfallsrapport om en negativ utveckling, ett politiskt tryck med ”inspel” från statsrådet Anders Ygeman och inte minst en önskan från Energiföretagens medlemsföretag.
Wattityd består av flera delar (se faktaruta) med fokus på kravställning och kvalitetssäkring av utbildningsanordnare inom elområdet.
Kristian Öhrn är noga med att påpeka att allt inte byggts upp från grunden:
– Utbildningarna som ingår i Wattityd är inte nya. Det vi gör nu är att tydliggöra vad som gäller och att kvalitetssäkra alla led, från kursmaterial, till genomförande av utbildningen och certifieringen av deltagare.
– Vi skapar en grund som säkerställer att de branschkollegor som går de olika utbildningarna, oavsett var i landet, kliver ut därifrån med samma teoretiska kunskaper och samma attityd till säkerhet, säger Kristian Öhrn.
Från den 1 januari får Wattityd en fastare form med regelverk där det finns krav på avtal med Energiföretagen för att kunna erbjuda dess utbildningskoncept.
Kristian Öhrn lyfter fram att modellen innehåller flera delar:
– Det är en kombination av kontrollerande och coachande funktioner där vi ska finnas med som ett stöd till utbildningsanordnarna. Utgångspunkten är att vi tror gott om alla som vill vara med oss på den här resan mot högre elsäkerhet, så en viktig del från Energiföretagens sida är att stötta och skapa förutsättningar för att lyckas med utbildningsmodellen, säger han och fortsätter:
– Vi kommer att genomföra besök, annonserade och förmodligen även oannonserade, ute hos utbildningsanordnaren vid lärtillfället. Utöver det kommer de att arbeta med ett egenkontrollprogram.
Energiföretagen tar också över handläggningen av teoretiska kunskapstester och insamling av utvärderingar från alla utbildningar. Med det som grund kan utbildningsmaterialet gradvis stärkas.
– Som ett exempel: många svarar fel på fråga fem i kunskapstestet; då kanske orsaken inte är att läraren har gjort ett dåligt jobb utan att materialet inte belyst frågan tillräckligt eller att frågan varit felformulerad.
Utbildningsanordnare kan både vara medlemsföretag och externa företag. Stor vikt har lagts på att alla som utbildar ska uppfylla samma kvalitetskrav.
– Det gör vi mot en bakgrund där vi haft och kanske även fortfarande har utbildningsanordnare som erbjuder utbildningar för betydligt fler deltagare än vad vi förespråkar eller som genomförs på kortare tid. Vi har till och med hört exempel att man inte ens behöver vara på plats utan att det går att köpa ett intyg. Det ska inte vara möjligt, säger Kristian Öhrn.
Finns det risk för att det saknas tillräckligt med godkända utbildningsföretag den 1 januari?
– Jag tror inte det. Redan i början av november hade vi kontrakterat ett 20-tal utbildningsanordnare, så alla är väl förberedda på övergången.
76% av elolyckorna bedöms orsakade av felaktigt beteende."
Förutom kontroller av utbildningsanordnaren som juridisk person så bygger Wattityd även på att kontrollera att lärare följer regelverket och har tillräckligt med teoretiska kunskaper.
Ulf Melin, som jobbat länge med elsäkerhet nationellt och inom Eon, sätter stora förhoppningar till utbildningsmodellen:
– En avgörande faktor är att säkerställa kompetensnivån hos lärarna. Det är stora krav som ställs på läraren utöver teoretiska kunskaper. Mycket handlar om att ha en god pedagogisk förmåga och skapa förståelse för lärandeprocessen som gör att eleven behåller känslan för elsäkerhetsanvisningarna (ESA) och kunskaperna över tid.
– I vår bransch är kunskapen och förståelsen om ESA direkt livsavgörande och därför så viktigt att vi håller koll på att utbildningarna håller måttet. Vi måste ha en kvalitetsstämpel, helt enkelt, vilket jag anser att Wattityd är, säger Ulf Melin.
Även från lärarhåll ser man möjligheter till förbättringar. Jimmy Laukas från Vattenfall är en av sju så kallade huvudlärare med ansvar att förmedla kunskap inom systemet.
– Att utbilda inom ramen för Wattityd innebär att vi nu har fått nya bättre pedagogiska verktyg för att nå fram till kursdeltagarna. Samtliga ESA-lärare har fått ta del av verktygen via lärarledd utbildning, säger han.
För Energiföretagen är åtgärderna inom Wattityd bara ett första steg:
– Vi kommer självklart fortsätta och då i större omfattning fokusera på felaktiga attityder och beteenden i branschen, säger Kristian Öhrn.
Wattityd och elsäkerhetElsäkerhetsinitiativet Wattityd startades av Energiföretagen för drygt två år sedan och övergår den 1 januari 2022 i en ny fas med ett tydligt regelverk för utbildning och kvalitetssäkring.Wattityd består av sex delar: faktapublikationer, kravställning från branschen, kvalitetssäkring av lärande, samarbete med utbildningsanordnare, lärarutbildning och systemstöd i form av Wattitydportalen.Elsäkerhetsverket uppger att 453 elolyckor anmäldes under 2020. 76 procent av olyckorna bedöms orsakade av felaktigt beteende. Ett yrkesdödsfall rapporterades när en linjemontör avled i Örnsköldsviksområdet av induktion i samband med nybyggnation av 130 kV-linje.
Fredrik Mårtensson