Varje korvöre to the world. Hur kan the elbolag vara så good?
Tilltalet på GodEls hemsida är onekligen lite annorlunda jämfört med de flesta andra energibolag.
– Vi vill sticka ut i vår kommunikation och inte vara för corporate. Jag tror att det är ett bra sätt att bemöta våra kunder. Vi vill göra energifrågorna mer aptitliga och lättillgängliga – att komma åt känslorna hos kunderna, säger Maria Erdmann, bolagets vd sedan hösten 2020.
Maria Erdmann
Ålder: 48 år.
Familj: Man, tre tonårsbarn, hund och katt.
Bor: Hus i Bromma.
Gör på fritiden: Odlar tomater, bygger lego.
Mitt energitips: Använd vattenkokare.
Hon kunde inte mycket om el innan, men de senaste månaderna har Maria Erdmann satt sig in i frågorna ordentligt. Sin bakgrund har hon huvudsakligen från telekombranschen där hon under 13 år har arbetat på Bredbandsbolaget och Telenor, i en rad olika positioner. Hon har även varit COO (operativ chef) på det digitala postföretaget Kivra under sex år.
– Jag skulle aldrig valt att börja på ett elbolag om det inte var disruptivt. Spänningen ligger i att utmana konventionen, säger hon.
För en sådan person tycks GodEl vara en lämplig arbetsgivare. Bolaget är lite av en udda fågel på den svenska elmarknaden. Det grundades 2005 som en del av stiftelsen GoodCause, som startar kommersiella bolag och ger vinsten till välgörande ändamål. GodEls kunder får själva välja vilken organisation de vill skänka pengar till, och sedan starten har bolaget bidragit med totalt 54 miljoner kronor till olika organisationer. Mest pengar har gått till SOS Barnbyar och Rädda Barnen.
Man ska inte tvinga in kunden i ett avtal, utan hen ska vilja vara kvar. Jämför med Netflix – de har ingen bindningstid.
Men hållbarhetstänket går längre än så. Under 2019 lanserade GodEl Sveriges första klimatpositiva avtal. Företagets klimatpåverkan, som till 99 procent kommer från den el som bolaget köper in (sett till hela livscykeln), har kompenserats med att man planterat tusentals träd och bevarat hundratals fotbollsplaner regnskog i Indonesien och Bolivia. Allt under översyn av certifieringsorgan och tredjepartsgranskare.
– Totalt kompenserades för 110 procent av utsläppen, därav de klimatpositiva avtalen. Vi är ensamma om det på elmarknaden, men vi hoppas att fler följer efter. Vi har aktivt hört av oss till våra konkurrenter och ordnat öppna seminarier för att fler ska hänga på, säger Maria Erdmann.
Tanken var att hon skulle börjat på vd-posten redan våren 2020. Men corona kom emellan och Maria Erdmann fick tillfälligt ta jobbet som projektledare för GodHjälp (ytterligare en organisation inom GoodCause), som har levererat mat och apoteksvaror till riskgrupper under pandemin.
Men den 1 oktober var det dags att åka till GodEls kontor i centrala Sundbyberg – mitt emot Svenska kraftnät. Här sitter vanligen, när det inte är en pandemi, runt 40 medarbetare. Hälften av dem jobbar i kundtjänst och tar emot samtal, mejl och meddelanden i de sociala medierna.
– Vi lägger mycket tid på kundkontakterna och mäter kundnöjdheten löpande efter våra samtal.
Kunderna återfinns över hela landet och man riktar sig till alla åldrar – även om tonen kan tyckas vara inriktad mot de yngre målgrupperna.
– Majoriteten är privatkunder, men en växande andel är mindre företagskunder, som nu står för 15 procent av intäkterna. Elnotan är sällan stor för dessa företag, men det har blivit allt viktigare för dem att välja leverantörer med en hållbarhetsprofil, vilket de kan redovisa gentemot sina egna kunder.
Enligt SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) mätningar har kundnöjdheten i energibranschen minskat något under det senaste året. Kunderna jämför energibolag med bolag i andra branscher och väntar sig samma servicegrad.
Hur tycker du att energibolagen hanterar sina kundrelationer?
– Jag tycker att energibranschen kan bli bättre på tydlighet och enkelhet. I och för sig har man jobbat mycket med produkterna, fakturor och säkra leveranser. Men jag tror att många kunder vill ha något mer bortom detta, till exempel mer kundupplevelser och värde. I GodEls fall handlar det om att vinsten går till välgörenhet, men minst lika viktigt är att vi kan bidra med alltifrån energispartips till att överträffa förväntningarna när man ringer in till vår kundservice.
Försäljningsmässigt har det varit ett bra år för GodEl. Företaget har fått flest nya kunder på elmarknaden 2020 och gått från trettonde till nionde plats på elhandelstoppen (enligt VA Insights). Nu har GodEl totalt 130 000 kunder, mycket tack vare företagets avtal med elnätsjätten Ellevio, vars anslutningskunder slussas till GodEl sedan 2019. Totalt är det cirka 45 000 nya kunder som kommit från Ellevio sedan våren 2019.
3 lästips
(Boken om)
Min trädgård
Jamaica Kincaid
Tiden second hand
Svetlana
Aleksijevitj
Odla tomater
Åke Truedsson
– Det var ett modigt beslut från Ellevio och de utmanar anvisningsmarknaden. Kriterierna i deras upphandling gällde kundupplevelser, pris och hållbarhet. Och jag tror att våra klimatpositiva avtal var en viktig del i att vi vann denna upphandling.
Just anvisningsavtalen har länge varit en omdiskuterad fråga på energimarknaden på grund av den överprissättning som ofta sker. Dock har anvisningsavtalen minskat betydligt i antal under senaste decenniet – från en fjärdedel till runt 10 procent av samtliga elhandelsavtal.
Kunderna tycks ha blivit mer kritiska. Men fortfarande finns det pengar att spara för många hushåll. I ett debattinlägg under hösten 2020 slog GodEl fast att de svenska elbolagen tjänar 800 miljoner kronor på kunder som inte aktivt väljer ett elavtal.
– Meningen var inte att peka finger, men att väcka debatten. Det finns ingen anledning att kunder som är passiva ska straffas. Anvisningsavtalen ska vara schyssta, säger Maria Erdmann.
GodEls affärsmodell sticker också ut. Företaget erbjuder enbart rörliga avtal utan bindningstider, och all el är Bra miljöval.
– Man ska inte tvinga in kunden i ett avtal, utan hen ska vilja vara kvar. Jämför med Netflix – de har ingen bindningstid.
Men i takt med de ökade fluktuationerna på elmarknaden ökar väl riskerna för kunderna med era avtal?
– Nej, vi ser ingen ökad risk. Våra konkurrenter med bundna avtal måste kompensera för svängningarna så att de fasta avtalen blir dyrare. Vi gjorde en undersökning för 2018–2020 och såg att under 70 procent av månaderna hade kunder med rörliga avtal lägst pris och att man för hela perioden vann på att ha rörligt avtal.
Efter drygt tre månader börjar Maria Erdmann bli varm i kläderna. De stora systemutmaningarna på elmarknaden har hon dock viss distans till.
– Vi sitter på åskådarbänken och försöker göra vår affär så bra som möjligt – det är svårt för oss att påverka men vi försöker driva förändringen till en schysst elmarknad.
Målen för GodEl är att klättra upp ytterligare några pinnhål bland de större elhandelsbolagen, till plats 6. I övrigt finns inga siffersatta mål – mer än den allmänt satta visionen för alla företag inom GoodCause: att skapa en bättre morgondag.
Ni har redan blivit utsedda till mest hållbara elbolag och det grönaste varumärket. Vad återstår nu?
– Vi måste fortsätta att göra kunderna nöjda, att lojalisera våra kunder. Vi tror stenhårt på vår affärsidé: att springa långt fram när det gäller hållbarhet och att ta tillvara på kundernas engagemang.
130 000 kunderGodEl startade 2005 av stiftelsen GoodCause. Bolaget har 130 000 elhandelskunder, varav merparten i Stockholmsområdet samt i Dalarna, Hälsingland, Gästrikland, Värmland, Närke, Bohuslän och Halland.Under 2019 omsatte GodEl knappt 414 miljoner kronor och vinsten blev 2,7 miljoner kronor. Överskottet av verksamheten går till välgörande ändamål baserat på vilken organisation kunderna vill stötta.Under 2020 har man tillsammans med Ellevio även instiftat Startup4Climate – en innovationstävling som bidrar till energiomställningen. De två vinnande bolagen, Enjay och Peafowl Solar Power, fick dela på två miljoner kronor.
Johan Wickström