Stora prishöjningar hos många elnätsbolag samtidigt som en elhandlarcentrisk modell ryckte allt närmare. Det var bakgrunden till att Nätverket Elnätsdialogen bildades av nio regionala elnätsbolag våren 2019.
– Vi såg att vi måste göra en insats för branschens image. Samtidigt skaffade sig allt fler kunder elbilsladdare och solceller. Det ställer nya krav på elnätsföretag och ökar trycket kring kapacitetsfrågor, säger Per Everhill, som var projektledare för Elnätsdialogen fram till årsskiftet och till vardags arbetar med public affairs på Tekniska verken.
Under 2020 har bolagen i Elnätsdialogen gjort kundundersökningar och intervjuer med några av sina större kunder, vilket har resulterat i ett antal målsättningar.
– Kunderna vill ha skräddarsydd och individuell information om kostnader. Vi ska ge en elnätsbudget som sträcker sig över en längre tid och informera om incitament för att utnyttja elnätet mer effektivt.
En annan fråga rör anslutningsprocesserna, som behöver bli enklare och tydligare att följa steg för steg. Detta blir extra viktigt i takt med att alltfler elanläggningar ska anslutas. Även det framtida effektbehovet ska fortlöpande diskuteras med de stora kunderna och med kommunen.
Elnätsdialogen har satt upp målsättningar inom fem områden som ska följas upp årligen.
– Bolagen har kommit olika långt och har inte samma förutsättningar att nå målen. Vi ska lyfta goda exempel och lära av varandra. Det viktiga är att målen nås – inte hur de nås, säger Per Everhill.
De bolag som ingår i Elnätsdialogen är: Tekniska verken, Falu Energi & Vatten, Skellefteå Kraft, Öresundskraft, Växjö Energi, Kraftringen, Mälarenergi, Jönköpings Energi samt Luleå Energi.
Fem områden där företagen ska bli bättreElnätsdialogen har satt upp målsättningar inom följande områden:Pris- och marknadsinformationElanvändningStörningsinformationAnslutningsprocessProducentinformation
Johan Wickström