Efterfrågan på kritiska metaller och mineraler kan bli en flaskhals för energiomställningen, visar en färsk rapport från IEA. Samtidigt visar analyser av myndigheten Sveriges Geologiska Undersökningar (SGU) att det finns stora fyndigheter av de här kritiska metallerna och mineralerna i Sverige, till exempel kobolt, grafit och fosfatmineral.
Ett exempel är Norra Kärr norr om Gränna där det finns fyndigheter av tunga sällsynta jordartsmetaller. Men gruvbrytningen i Norra Kärr är mycket kontroversiell från ett miljöperspektiv och har mött stora lokala protester. Det kanadensiska företaget Leading Edge Materials fick genom sitt svenska dotterbolag en bearbetningskoncession 2013, men tre år senare beslutade Högsta förvaltningsdomstolen att tillståndet skulle dras tillbaka och återgå till en ansökan. Orsaken var en ny tolkning kring att miljöprövningen för så kallade Natura 2000-tillstånd ska ske tidigare i processen.
Läs del ett i artikelserien "kritiska material i omställningens spår" genom att klicka här
”Ny brytning måste till”
Men bolagen har inte gett upp försöken att få en bearbetningskoncession för att sedan eventuellt gå vidare med planerna för en gruva trots att det gått lång tid:
– Det är en enorm tillväxt att vänta och de här materialen måste tas någonstans ifrån. Det kommer inte att räcka att återvinna material utan ny brytning måste till. Här kan jag tycka att det är bättre att det sker där man har hårdare miljökrav som i till exempel Sverige än i Afrika eller Kina där det finns uppenbara miljö- och etikproblem med nuvarande brytning, säger Filip Kozlowski, vd på Leading Edge Materials.
Det är en enorm tillväxt att vänta och de här materialen måste tas någonstans ifrån.
Han menar att eftersom det handlar om ett industriellt system under förändring riskerar även hela värdekedjor av underleverantörer inom till exempel bilindustrin att slås ut om inte Europa får bättre kontroll på de innovationskritiska metallerna och mineralerna.
– Fortsätter man vara beroende av Kina för de här råvarorna är risken stor att de blir utkonkurrerade. Det stora förädlingsvärdet ligger ju i drivlinan och om Kina kontrollerar den teknik och råvaror som behövs för de elektriska motorerna och batterierna – vad finns då kvar för de europeiska biltillverkarna? En plåtkaross. Det är klart att det är en stor fråga för bilindustrin och europeisk ekonomi, menar Filip Kozlowski.
Mattias Bergman, vd på Bil Sweden, konstaterar samtidigt att de geopolitiska spänningarna ökar:
– Kina kontrollerar stor del av denna marknad samtidigt som vi går mot en regionalisering av handeln. Om det blir en handelstvist mellan Europa och Kina så kan utbudet av de här kritiska metallerna strypas och det slår såklart mot bilindustrin, som till stor del är byggd kring frihandel.
Miljöorganisationer förespråkar återvinning
Miljöorganisationer som Naturskyddsföreningen är kluvna i frågan. Samtidigt som man inser att de här kritiska metallerna och mineralerna är avgörande för att klara elektrifieringen och omställningen vill man så långt som möjligt undvika att nya gruvor startas på grund av den miljöbelastning det innebär.
I Naturskyddsföreningens nya rapport, ”Metaller – en ändlig resurs med oändlig potential”, förespråkar man återvinning och cirkularitet som första alternativ i stället. För att det ska bli attraktivt behövs dock politiska åtgärder och styrmedel för att det ska bli lönsamt och därmed en väg framåt för företagen.
– Vi föreslår även att det införs en mineralhierarki där ny gruvdrift kommer i sista hand och där hushållning med metaller och andra mineral kommer i första hand. Utöver det vill vi att återbruk och återvinning främjas, säger Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl.
Anders Östergren på Teknikföretagen, ansvarig för Teknikföretagens referensgrupp för Konfliktmineraler, menar att det måste finnas en rimlig förväntan på vad återvinning och återbruk kan åstadkomma med tanke på den stora efterfrågan på dessa metaller och mineralerna.
– Det kan vara svårt att få lönsamhet i återvinning eftersom det kan handla om så små mängder av de här metallerna som används i till exempel en elmotor, en mobiltelefon eller ett kretskort. Det blir då väldigt dyrt att plocka ur den metallen ut produkten för att återvinna den.
Två utredningar på gång
Att få tillstånd för att öppna en ny gruva i Sverige är inte lätt. Faktum är att det inte öppnat en ny gruva i Sverige på 13 år och det finns flera gruvföretag, både svenska och utländska, som har väntat i över tio år på att få ett klart besked.
Det resulterade i att Konstitutionsutskottet (KU) i julas prickade den socialdemokratiska näringsministern Ibrahim Baylan för att regeringen inte vidtagit några handläggningsåtgärder i ett gruvärende för det brittiska företaget Beowolf på tre år.
– Samtidigt som EU nu tydligt pekar på behoven och vikten av en strategisk hållning i råmaterialfrågor, saknar Sverige dessvärre fortfarande en tydlig ambition och vilja. Gruvnäringen i Sverige möts snarare mest av hinder och byråkrati, säger Maria Sunér Fleming, vd på branschorganisationen Svemin.
Sverige saknar dessvärre fortfarande en tydlig ambition och vilja.
Men regeringen verkar nu ha vaknat till. På kort tid har två utredningar tillsatts. En ska titta på hur tillståndsprocesserna för att öppna nya gruvor kan förbättras och den andra ska undersöka hur Sverige ska kunna säkerhetsställa en hållbar försörjning av de här innovationskritiska metallerna och mineralerna.
– Den gröna omställningen ökar behovet av råvaror från gruv- och mineralnäringen. Vi behöver förändra regelverk och prövningsprocesser för att säkerställa en hållbar försörjning av innovationskritiska metaller och mineral, sa näringsminister Ibrahim Baylan i anslutning till att utredningarna presenterades.
LKAB har stora planer
Återvinning och återbruk är något som alla företag och regeringar menar är självklara inslag för den här framväxande ekonomin. Men Tobias Persson, analytiker på Tillväxtanalys, menar samtidigt att nya gruvor och en större förädlingsindustri är en förutsättning för att klara omställningen och för att göra sig oberoende av Kina.
– Den snabba omställningen betyder att det kan bli en akilleshäl för många företag om man inte säkerställer sin råvaruförsörjning. Det tar tid att öppna nya gruvor och det kommer att behövas med tanke på den tillväxt vi har framför oss. Med de ledtider som finns blir det en betydande risk.
Men det finns andra vägar att gå som inte kräver brytning. LKAB annonserade nyligen att man planerar att utvinna sällsynta jordartsmetaller och fosformineralgödsel från restprodukter från järnmalmsbrytningen. I ett pressmeddelande uppger man att om planerna kan förverkligas kan LKAB förse upp till 30 procent av Europas behov av sällsynta jordartsmetaller.
– Vi behöver inte anlägga en ny gruva, det visar styrkan i en cirkulär affärsmodell där vi får fosfor och sällsynta jordartsmetaller som en bonus från järnmalmsbrytningen. Men det kräver innovativ teknik och hög grad av vidareförädling för att bli lönsamt, menade Leif Boström vd på LKAB Minerals i samband med att initiativet presenterades.
Läs mer om kritiska metaller och mineralerSveriges geologiska undersökningar, SGU, Kritiska råvaror: https://www.sgu.se/mineralnaring/kritiska-ravaror/Regeringens utredning om hållbar försörjning av innovationskritiska material: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/03/utredning-om-att-sakerstalla-en-hallbar-forsorjning-av-innovationskritiska-metaller-och-mineral/Naturskyddsföreningen – Metaller – en ändlig resurs: https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/ny-rapport-metaller-en-andlig-resurs-med-oandlig-potential
Martin Berg