Den nya prismodellen som Luleå Energi infört är indelad i tre delar – energipris, flödespris och ett effektpris. Energipriset är säsongsvarierat med ett lågt pris under juni till augusti, medelpris på höst och vår och ett högre pris under december till februari.
Flödespriset räknas i kubikmeter och under juni–augusti betalar kunder inget för flödet. Den tredje delen är priset på effekt, vilket baseras på snittet över ett dygn. Detta är en av de stora skillnaderna mot nuvarande prismodell, där villakunderna istället betalar ett fast pris.
– Med dessa förändringar i prismodellen vill vi påverka kunderna att använda fjärrvärmen smartare, och om de gör energibesparingsåtgärder i exempelvis sitt klimatskal så sparar de mest pengar när det är som dyrast att värma huset. Det är också då det är som dyrast för oss att producera fjärrvärmen, säger Thomas Öhlund, chef för distribution på Luleå Energi.
– Kunderna kan påverka alla delar i prismodellen, vilket gör den mer rättvis än den prismodell vi har idag.
Samma prismodell för alla kunder
Genom att införa denna prismodell kommer samtliga fjärrvärmekunder i Luleå att ha samma prismodell. För de stora kunderna infördes prismodellen redan för fyra år sedan, men då var inte insamlingssystemet av mätvärden från villacentralerna tillräckligt pålitliga menar Thomas Öhlund.
– Utmaningen med denna prismodell är att få in alla mätvärden och därför har vi väntat med villakunderna, men nu känns det som vi har ett stabilt och bra system. Vi har också bra erfarenheter av prismodellen från stora kunder och därför vågar vi satsa även på villakunderna, säger Thomas Öhlund.
I Luleå värms så mycket som 98 procent av villorna upp av fjärrvärme. En förklaring till den höga andelen är det låga fjärrvärmepriset, som är ett av Sveriges lägsta. 90 procent av fjärrvärmen kommer från SSAB:s restvärme och endast tio procent är egen produktion från pannor med träpulver, bioolja, el och olja vid spets.
– Var fjärde kilowattimme som vi säljer går till en villakund så de påverkar fjärrsystemet på ett påtagligt sätt. Genom att ändra prismodellen ger vi signaler till kunderna om att det är lönsamt att spara när det är dyrt, vilket är precis vad vi vill, säger Thomas Öhlund.
Erbjuder energitjänster
För att hjälpa kunderna erbjuder Luleå Energi energitjänster. Kunderna kan också teckna ett serviceavtal så att fjärrvärmecentralen fungerar optimalt, vilket ger låg flödeskostnad och en bra avkylning. En dåligt utnyttjande av värmen i fjärrvärmecentralen kan leda till onödigt hög energiräkning. Idag är det hälften av villakunderna som har tecknat ett sådant avtal och Thomas Öhlund tror att intresset kan öka ytterligare genom den nya prismodellen.
Så räknar Luleå Energi ut effektenEffekten baseras på snitt över ett dygn: uppmätt energiförbrukning på ett dygn delat med 24 timmar. Högsta uppmätta dygnsmedeleffekt under perioden oktober–mars, ner till –20°C dygnstemperatur, blir debiteringsgrundande för det kommande kalenderåret. Uppmätt effekt vid dygnstemperatur lägre än -20°C utesluts.
Ann-Sofie Borglund