Världens utveckling kring vätgas är både spännande och utmanande. Det satsas stort och enskilda bolag vill in i en bransch där stöden är lukrativa. EU med kommissionären Frans Timmerman i spetsen har tydligt deklarerat att vätgas är EU:s räddning. Enligt EU-kommissionens strategi kommer satsningen att skapa en marknad värd flera tusen miljarder euro till 2050 och upp till en miljon nya jobb.
Från en mindre kommun som Mariestad där man skapar industriell förnyelse via ElectriVillage-konceptet som en test- och demonstrationsplats för att möta Agenda 2030-målen känns det oerhört angeläget att få till den nationella strategin för vätgas. Många kontaktar Mariestad för att man vill satsa. Jag tycker att vi som kommun tar ett stort ansvar och för oss är det viktigt att kunna bidra med rätt råd.
Det handlar mycket om energibolagens roll om vi får fler självförsörjande enheter och stor vätgasproduktion med låga priser på vätgasen. Här måste energibolagen både ha kunskap men också vilja att delta aktivt för att hitta nya affärer. Men det handlar också om att vara snabbfotad och offensiv för att hitta projekt. Vi ser vårt projekt med världens första solcellsdrivna vätgastankstation som ett litet steg där möjligheterna att skala upp inom flera branscher såsom livsmedel, jordbruk, sjukvård och transport är enorma.
Vårt projekt med den solcellsdrivna vätgastankstationen är bara första steget.
Vårt engagemang i Kinnekulletåget, som först var ett sätt att bli fossilfria genom ett skifte från diesel till vätgas, har snabbt skiftat. Nu har vi med hjälp av stöd från EU tagit projektidéerna till nästa nivå. Vi ser det som en samhällsomställning och har fått med oss alla kommuner längs sträckan, liksom Västra Götalandsregionen, Västtrafik och Skaraborgs kommunalförbund. Det är samverkan på riktigt, för ett gemensamt mål.
Nu arbetar vi innovativt för att hitta en kombitankning för både tåg och vägfordon som en del i framtidens hållbara systemlösningar. Detta för att både bidra till näringslivets omställning men också till en hållbar samhällsekonomisk modell som håller i ett historiskt perspektiv.
Handen på hjärtat: vi kan göra många saker i Sverige, men om man ändå lyfter blicken och tittar ut i omvärlden har vi mycket att lära. Titta på Toyota som går före och bygger upp det man kallar framtidens samhälle, The Woven City, en framtidsstad med sol och vatten där vätgas och nya systemlösningar har en central roll. Och nyligen såg jag ett reportage om en bil som var gjord av 50 procent växtbaserat material. Det är verkligen något att titta närmare på för att vi alla ska bidra med det vi lovat, inte minst för våra kommande generationer.
Till er som ännu inte börjat ta chansen att ställa om – se till att söka de medel som faktiskt finns. Tar inte vi i Sverige chansen gör någon annan det. Vad kan vara bättre än att börja i ett land där regeringen faktiskt uttalat att vi ska vara i fronten för hållbar omställning, där vi alla kan ha en roll för och uppnå en hållbar omställning. Ska vi ändå göra affärer kan vi väl göra dem gröna?!
Susanné Wallner, näringslivschef, Mariestads kommun.