Oseriösa elhandlare har blivit ett allt större problem i många områden. I Dalarna arbetar Falu Energi & Vatten proaktivt för att möta problemen.
– Som tur är finns det alltid några kunder som reagerar och hör av sig till vår kundtjänst. Det är så vi kommer försäljningsmetoderna på spåret och kan få kunskap om vilka bolag som har ringt i vissa fall, berättar Per Magnusson, produktchef för el på Falu Energi & Vatten.
Alla kända ärenden samlas in för vidare information till Konsumentverket, Energimarknadsinspektionen och Konsumenternas energimarknadsbyrå om vad som inträffat och vilka företag som inte skött sig.
Hänvisar till samarbeten
En vanlig metod är att oseriösa företag hänvisar till ett samarbete med Falu Energi & Vatten för att dra nytta av det förtroende som företaget har lokalt. Men i verkligheten existerar inget sådant samarbete.
– Vissa aktörer riktar tydligt in sig på mindre företag utifrån att de har ett sämre skyddsnät än vad en konsument har. Vi har fått hjälpa en del små företag som hamnat i problem, men det är väldigt svårt att komma ur det hela om man väl skrivit på avtal.
Per Magnusson är även ledamot av slutkundsrådet för Energiföretagen Sverige, vilket är ett forum för att hitta lösningar.
– Vi är certifierade som ett bolag för Schysst elhandel och om den modellen blir ordentligt känd, med fler företag som blir certifierade, så tror jag att det kan hindra oseriösa bolag. Problemet är att få kunderna att sortera bland olika begrepp och förstå vad som är seriöst och inte.
– Det är ett åtagande från företagen också eftersom certifieringen kräver att vi går lite längre än vad lagen kräver och därmed tar det mer resurser i tid och pengar. Så det är viktigt att det ger resultat eftersom vi står mot oseriösa bolag som inte har samma kostnader för exempelvis certifiering eller medlemskap i branschorganisation.
Saknar sanktioner
Per Magnusson saknar sanktioner som kan verka avskräckande för oseriösa bolag, men menar att lokal beredskap för att möta problemen ger resultat. Falu Energi & Vatten har tagit hjälp av friidrottskändisen Sanna Kallur för att nå ut med kunskap om Schysst elhandel.
– Vi kan se att hennes Instagram och andra kanaler ibland kan locka fler än vad vårt bolags kanaler gör. Utöver det försöker vi skicka ut pressmeddelanden också när vi ser problem och ofta får det bra effekt – som när jag blev intervjuad i tv – jämfört med om vi bara skriver om det på vår hemsida.
Branschens varningslistorPå Konsumenternas energimarknadsbyrå finns en lista över bolag som fått många klagomål från kunder. Hela listan finns här: https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation/
Även Svensk handel har en varningslista med företag från alla typer av branscher, inklusiver energi: https://www.svenskhandel.se/sakerhetscenter/varningslistan
Fredrik Mårtensson