Sedan många år använder Söderenergi enbart återvunna och förnybara avfallsbränslen. Det innebär att bolagets huvudsakliga utsläpp från fossila bränslen kommer från deras bränsletransporter, vilka sker med lastbil, fartyg och tåg. Söderenergi arbetar aktivt för att samtliga dessa transportslag ska minska utsläppen vid bränsletransporterna och där har samarbete med andra bolag varit en viktig del i framgången.
Tillsammans med Scania utvecklade de Sveriges första 74-tonslastbil som till 100 procent använder biodrivmedel. Genom att använda en 74-tons- och numera en 98-tonslastbil har Söderenergi kunnat öka kapaciteten per transport med cirka 70 procent.
– Räknat på totala antalet transporter från vår bränsleterminal i Nykvarn till Igelstaverket har vi tagit bort omkring 3 500 transporter per år från vägarna tack vare de effektivare lastbilarna, men vi vill köra dessa lastbilar i ännu högre utsträckning, säger Olle Ankarling och fortsätter:
– För att köra med 74-tonslastbilar krävs att Trafikverket har godkänt vägen för tunga lastbilar, men utvecklingen går alldeles för långsamt vad gäller antalet vägar där det är godkänt. Vi transporterar mycket bränsle från Oxelösunds hamn, men det finns en bro på E4:an som inte bedöms hålla för så tunga transporter. Den ska åtgärdas först omkring 2030, vilket gör att vi inte kan köra med lastbilen där.
Vi behöver inte utreda mer, utan vi måste bli bättre på att genomföra.
Begränsningar i vägnätet
Liknande begränsningar finns på en rad platser i landet. För åkerierna innebär detta att många kommer att vänta ytterligare cirka tio år med att investera i dessa lastbilar.
– Jag vill se en förändring här, så att åkerier kan köpa dessa fordon redan om ett par år eftersom de är bättre ur miljösynpunkt. Det behövs också för att nå Sveriges klimatmål där utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030, jämfört med 2010.
– Med dagens takt kommer vi endast att nå 35 procent av målsättningen. Trafikverkets arbetssätt dockar helt enkelt inte med näringslivets behov, menar Olle Ankarling.
Söderenergi fortsätter emellertid att arbeta proaktivt med dessa logistikfrågor och som första energibolag använder de sedan förra året en 98-tons lastbil för transporterna mellan deras bränsle- och tågterminal och Igelstaverket. Det är Sveriges längsta och tyngsta flisbil och den drivs på HVO 100. Lastbilen körs på dispens och försöket gör Söderenergi tillsammans med Skogforsk – ETT Projektet och Scania. Under en fyraårsperiod kommer de att studera hur fordonet fungerar i drift, till exempel vid lossning och lastbilens vågsystem.
Tåg bör prioriteras
Även vad gäller tågtransporter finns det mer att göra för att minska miljöutsläppen – framför allt genom att mer kan transporteras med järnväg. I januari kom rapporten ”Möjligheternas godståg”, skriven av Mats Nyblom, vilket är en del av ett regeringsuppdrag. Uppdraget handlar om vad som behöver genomföras för att öka volymerna som transporteras med tåg. Enligt Mats Nyblom bör man framför allt prioritera tyngre och längre tåg, få en bättre tillförlitlighet i järnvägssystemet samt se till att tågbokningarna fungerar mer effektivt.
– Det som är anmärkningsvärt är att dessa frågor var färdigutredda redan på 90-talet, men åtgärderna har av olika skäl inte genomförts. Vi behöver inte utreda mer, utan vi måste bli bättre på att genomföra, poängterar Olle Ankarling.
Han tar som exempel upp hur ålderdomliga bokningssystemen för tågtransporter är.
– Om Söderenergi vill ha en tågtransport mellan två sträckor så bokar en tågoperatör detta åt oss. Det kan handla om en viss veckodag hela året, men sedan kanske vi enbart utnyttjar 25 procent av den tiden. Bokningssystemet gör dock att tiden ofta är uppbokad till 100 procent och hindrar någon annan från att använda järnvägen.
Om företaget å andra sidan har för lite tid bokad tar det väldigt lång tid att få en ny tid. Med dagens it-nivå så är det ett väldigt gammalmodigt sätt att hantera detta menar Olle Ankarling:
– Innan man går igång med bombastiska höghastighetståg borde man först se att de nuvarande systemen funkar, men det är ju politiskt tråkigt att säga att underhåll blir bra. Det är samtidigt nödvändigt om vi vill ha välfungerande godstransporter på tåg.
Flexibelt med tre transportsätt
Det tredje transportslaget som Söderenergi använder är fartyg, och sjöfrakt till Igelsta kaj står för hälften av den totala bränslevolymen. Den baseras främst på returfrakter, vilket innebär att de använder fartyg som annars skulle gå tillbaka från Europa utan last.
– Vi är beroende att alla tre transportslagen fungerar och vi har stor nytta av flexibiliteten i att ha tre olika transportsätt. Samtidigt vill vi att de ska vara så miljöriktiga som möjligt, vilket är en stor drivkraft för oss.
– Det är viktigt att hela tiden hitta möjligheter att köra alla transportslag effektivare och miljövänligare. Vår utveckling har visat på goda exempel på lastbil och järnväg, men det först i ett brett genomförande som det får effekt för Sverige och planeten, avslutar Olle Ankarling.
Ann-Sofie Borglund