Både Svensk handel och Konsumenternas energimarknadsbyrå ger en entydig bild av att oseriösa elhandlare sedan ungefär ett år tillbaka riktar in sig mot småföretag i högre utsträckning. En viss nedgång har dock kunnat märkas under 2021, enligt organisationerna.
Svensk Handel hade en kraftig ökning av fall till sin varningslista under 2020 och en majoritet av dessa rörde elhandel. Flera av företagen, exempelvis Stockholms elbolag och Förvaltningsel, förekommer även på Konsumenternas energimarknadsbyrås lista med rödmärkta företag som ofta får klagomål. Många gånger finns det kopplingar mellan de oseriösa företagen.
– Det kan handla om att de har samma betalningsmottagare eller styrelsemedlemmar. Det är inte ovanligt att de startar nya företag eller byter företagsnamn om det tidigare fått för dåligt rykte, säger Nina Jelver, säkerhetsexpert på Svensk handel.
Hon tillägger att det är ett ”rent helvete” att ta sig ur avtalen och att Svensk handel blev nedringda av drabbade småföretagare om ärenden förra sommaren.
Vanligt med digitala signaturer
– Metodiken är likartad. Man ringer småföretagare, ofta caféer eller pizzerior. Man pratar fort och otydligt, påstår sig ofta ringa från ens befintliga leverantör och spelar endast in ett kort avsnitt av samtalet, den del som rör bekräftelsen av själva avtalet, säger Nina Jelver.
– Löften om förmånliga priser och att man inte har någon bindningstid som getts tidigare under samtalet dokumenteras inte. Vi kan också se att digital signering blir vanligare – att man skickar över en länk i det syftet.
Vart femte klagomål till Konsumenternas energimarknadsbyrå 2020 kom från mindre företag – en rekordhög andel. På byråns klagomålslista återfinns samma företag som Svensk handel varnar för. Ofta handlar det om runt sex företag som har ”röd flagg”.
I likhet med Svensk handel ser Thomas Björkström, vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå, ett mönster att utrikesfödda ägare till småföretag drabbas extra hårt.
– Det kan vara pizzerior eller hårsalonger där det är ganska vanligt att språkförbistring råder. Det är vanligt att oseriösa aktörer lurar kunden att besvara ett sms för att ta emot mer information men där sms-meddelandet sedan innebär att kunden mot sin vilja fastnar i ett oönskat avtal.
– Vi har bilden att många småföretagare skräms av hot om inkasso, kronofogde eller frånkoppling. Tyvärr innebär det att många ogrundade fakturor betalas i onödan, säger Thomas Björkström.
Fullmakter är ett växande problem
Thomas Björkström lyfter även fram avarterna med fullmakter som ett växande problem. På så sätt kan oseriösa företag runda de kunder som inte direkt godkänt ett avtal och helt styra villkoren.
Energiföretagen har tidigare i år lyft behovet av ny lagstiftning som även skyddar företagskunder och vill på kort sikt se insatser för ökad tillsyn och samarbete mellan myndigheter.
– Vi arbetar nu med en kartläggning av oseriösa elhandlare för att komma med förslag till åtgärder. Kartläggningen täcker de riskområden som finns, regelverket med dess utrymme för att agera och vad vi från branschen kan göra, säger Catherine Lillo, ansvarig för slutkundsmarknad el på Energiföretagen.
Branschens varningslistorPå Konsumenternas energimarknadsbyrå finns en lista över bolag som fått många klagomål från kunder. Hela listan finns här: https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation/
Även Svensk handel har en varningslista med företag från alla typer av branscher, inklusiver energi: https://www.svenskhandel.se/sakerhetscenter/varningslistan
Fredrik Mårtensson