Den energipolitiska debatten förs på många håll, men det mest initierade och snabbaste mediet är kanske
Twitter där de flesta centrala debattinlägg och rapporter samlas. Här hittar man politiker, myndighetspersoner och andra debattörer – liksom energibolagens egna kommunikationsproffs.
Bland de mer framträdande är Per Everhill, som arbetar med Public affairs (PA) på Tekniska verken i Linköping. Han har levererat cirka 19 000 tweets sedan han började med Twitter våren 2014.
– På Twitter ligger den svenska energibubblan och skvalpar. Det är kanske 1 000 personer som är relevanta för mig, inte minst en stor del av energipolitikerna. Det är ett bra sätt att nå ut med sina budskap, en slags gerillametod, säger Per Everhill.
Som PA-ansvarig på Tekniska verken är Per Everhills roll att driva Tekniska verkens frågor gentemot beslutsfattare och myndigheter. Att lyfta fram el- och fjärrvärmefrågor kan ibland tyckas vara ganska kämpigt – det är komplext och bäddar för förenklade resonemang.
– Men jag tycker ändå att vi har en bra relation med politiska talespersoner och regleringsmyndigheter och min känsla är att de lyssnar.
Ett aktuellt exempel är de nya taxonomiregler som EU föreslagit. För ett halvår sedan var det få som hade koll på taxonomifrågan, inklusive Per Everhill. Men de senaste månaderna har många tvingats läsa på – och förundrats över ett regelverk som kan slå hårt mot nya investeringar i bioenergi och vattenkraft. I den energipolitiska twitterbubblan blev det intensiva diskussioner och protester.
– Men nu ser det ut som att de svenska politikerna kommer att driva frågorna kring bioenergi och vattenkraft i Bryssel och det känns bra. Det går att påverka svenska politiker att agera, konstaterar Per Everhill.
Men de politiska besluten går väl inte riktigt er väg alltid – som till exempel de extra skatterna på fjärrvärmen?
– Ja, 73-punktsöverenskommelsen 2019 kom som en överraskning. Vi trodde att avfallsförbränningsskatten var borta ur diskussionen. Men så kan det vara i politiken – det är mycket kohandel och där kan det vara svårt att hänga med.
Politikerna gillar ändå fjärrvärme, menar Per Everhill, men de fattar ibland beslut på andra områden som slår mot värmesektorn, till exempel genom byggregler och bränsleskatter.
– Den energipolitiska debatten skulle må bra av ett systemperspektiv. Det är svårt i politiken där det krävs enkla och snabba lösningar.
Ett annat knepigt område att kommunicera kring är elnätsfrågor.
– Elnäten är en speciell utmaning. Det är tråkigt att branschen fått så mycket skäll, men samtidigt finns det en varumärkeskostnad med prishöjningar och domstolsprocesser. Branschen kommer nog få lida ett tag.
Per Everhill kan vara ganska frispråkig i sina kommentarer, men han håller sig alltid inom ramarna för Tekniska verkens grundprinciper.
– Vi har en grundsyn på energisystemet som alla får lära sig när de börjar. Det är en slags doktrin som gör att man inte behöver fundera så mycket. Jag får sällan internt skäll för något jag skriver, säger han.
En viktig del i kommunikationen är också studiebesök. Till Linköping kommer (åtminstone före corona) mängder av besökare för att titta på anläggningar, till exempel kraftvärmeverket, solelsparken eller biogasanläggningen.
– Till exempel var biogasutredningens ledamöter här. De fick känna, klämma och se hur flödena ser ut i gasproduktionen. Vi har också många studenter på besök här.
Det var just som student som Per Everhill själv klev in här en vårdag 2004. Han skrev sitt exjobb på civilekonomutbildningen och fokuserade då på den avreglerade elmarknaden. Det ledde till ett vikariat på elnätsavdelningen, och sedan tio år tillbaka är det alltså PA-frågor som gäller: att svara på remisser, omvärldsbevaka och hålla dialogen igång med de viktigaste intressenterna – ”att ha örat mot rälsen” som han säger.
Och i mikropauser kan han gå in på Twitter och uppdatera sig – 10 minuter då och då – och skicka iväg en reflektion eller insikt.
– Men jag väljer mina strider. Jag kan ge inte ge mig in i alla debatter. Man får se upp med troll.
4 tips för att nå ut med sina budskap
1. Ha en tydlig grundsyn på energisystemet och ditt företags roll där. Det gör det lättare att ta position när nya frågeställningar dyker upp. 2. Var snabb! Det går inte att ha en långsam intern godkännandeprocess för att skicka en tweet.3. Driv inte bara påverkansfrågor på dina konton, utan leverera intressant innehåll över tiden om de ämnen du arbetar med. Det bygger din följarbas.4. Ta dig tid att interagera med olika intressenter – inte bara beslutsfattare. Studenten, företagaren och den frågvisa pensionerade civilingenjören kan på sikt vara minst lika viktiga.
Johan Wickström