Maria Carvinge, marknadschef, Norrenergi
– Det kändes bra att vi omgående kunde ställa om istället för att ställa in. Interna utvecklingssteg har tagits i ett raskare tempo och vi har även samarbetat effektivt med externa partners inom it- och verksamhetsutveckling trots att många av oss jobbat hemifrån. Eftersom våra kunder har befunnit sig i samma situation som oss har de flesta kundmöten genomförts digitalt, vilket har varit toppen.
Thomas Berglöf, avdelningschef, koncernstöd It strategi & digitalisering, Jämtkraft
– Tekniskt var vi ganska väl förberedda för distansarbete, men det var det kulturella som fick en enorm hjälp i och med pandemin. Sedan ser vi nog att vi inte har digitaliserat Jämtkraft än bara för att vi börjat distansarbeta. Energibranschen har en resa framför sig och det är väl där vi har en stor möjlighet på Jämtkraft eftersom vår affär är väldigt bred.
Tina Johansson, it-chef, Ljusdal energi
– Absolut, nu är i princip alla möten digitala. Många ser fördelar som färre resor och effektivare möten, men det finns nackdelar som att en viss typ av möten är svåra att få till när man inte kan tolka alla signaler från dem man möter. De som kan arbeta hemifrån gör det. För de som inte kan är engagemanget högt för att klarlägga vad som behövs, rent systemmässigt men även hur moment i processer kan förändras för att digitaliseras.
Mats Karlsson, vd, Alvesta energi
– Definitivt. Vi har ökat aktiviteterna kring våra digitaliseringsprojekt såväl i mängd som tidplan. Det har inneburit att vi snabbare infört digitala arbetssätt såväl internt som externt inom fler olika delar av vår verksamhet än vad vi trodde innan pandemin.