Konceptet med streamad värme och kyla lanserades av Norrenergi 2019 och nu tas ett bredare omtag för att sprida det nationellt. Uttrycket myntades i samband med att en grupp studenter på Berghs School of Communication gjorde sitt examensarbete på Norrenergi.
– Vi har liksom de flesta energibolag tagit emot studenter som gör examensarbete, men de har tidigare kommit från tekniska utbildningar. Nu valde vi att ta in studenter inom marknad och kommunikation och deras uppgift var att hitta ett sätt att kommunicera fjärrvärme så att det är lätt att förstå för kunden, berättar Maria Carvinge, marknadschef på Norrenergi.
Det hela utmynnade i konceptet ”Streamad värme och kyla”, där målet är att med glimten i ögat nå fram med att det är moderna tjänster som hela tiden utvecklas och uppdateras av Norrenergi.
– Målsättningen är att fler kunder ska känna till fjärrvärme och fjärrkyla, inte minst bostadsrättsföreningar där vi märkt att många inte ens vet att de har fjärrvärme. Detta var ett led i att nå ut med hela vårt tjänsteerbjudande och stärka relationen till våra kunder, säger Maria Carvinge.
Att jämföra fjärrvärme och värmepump är som att jämföra äpplen och päron.
Val mellan tjänst och produkt
Den största konkurrenten på värmesidan är bergvärme. Maria Carvinge ser på valet mellan fjärrvärme och bergvärme som ett val mellan en tjänst och en produkt. När kunden väljer fjärrvärme får den varmvatten och uppvärmning. Kunden behöver inte engagera sig i uppdateringar och kontroll som syftar till ständigt bättre miljöprofil och hög driftsäkerhet eftersom energibolaget har det ansvaret. Om kunden väljer bergvärme så köper den snarare en produkt utifrån den dagens teknik vilken därefter börjar åldras och all drift och underhåll får kunden själv stå för.
– Att jämföra fjärrvärme och värmepump är som att jämföra äpplen och päron tycker vi, säger Maria Carvinge.
Norrenergi har använt streamad värme och kyla som koncept under ett par år, bland annat i utomhuskampanjer och i sociala medier. Det har gett resultat genom en ökad kunskap hos kunderna, men har också varit en nytändning för personalen. Nu ska konceptet spridas till andra delar av Sverige och genom att flera använder konceptet kan det bli starkare. I dagsläget är det ett 20-tal energibolag runt om i landet som är intresserade av att använda konceptet.
– Det känns riktigt bra. Vår bransch tappar mark och uppfattas ibland som lite gammaldags. Vi behöver arbeta både med lokala varumärken och övergripande om fjärrvärme. Fjärrvärmebolagen konkurrerar dessutom inte med varandra utan vi kan hjälpa varandra så att fjärrvärme som tjänst kan bli starkare, säger Maria Carvinge.
Öka fjärrvärmens relevans
Konceptet som Norrenergi tagit fram får nu även andra energibolag använda, då med sin egen logotyp, men samarbetet med energibolagen och Energiföretagen Sverige är bredare än så. Det handlar om att öka fjärrvärmens relevans i samhället, stärka fjärrvärmens konkurrenskraft, ta fram en plan hur man ska förändra den allmänna bilden av fjärrvärme samt skapar ambassadörer inom och utanför branschen som aktivt bär ett nytt budskap. Under den gångna hösten och i vår kommer arbetsgrupper från de deltagande bolagen att ta sig an olika frågeställningar inom dessa målområden och därefter vill man mer konkret gå från ord till handling.
Ann-Sofie Borglund