Sedan augusti har Göteborg Energi tillämpat en ny prismodell för villa- och radhuskunder. Den fasta avgiften för elnätsavtalet och den rörliga elöverföringsavgiften har sänkts betydligt, men samtidigt har det tillkommit ett tredje avgiftsben baserat på effektanvändningen under den timme då kunden förbrukar som mest effekt per månad.
Tanken med prismodellen var att den skulle mynna ut i samma totala elnätsintäkter som tidigare för Göteborg Energi, men uppmuntra kunderna att bli mer effektsmarta. Därmed skulle Göteborg Energi undvika onödigt dyra elnätsutbyggnader i takt med övergången till elbilar, där kostnaderna i så fall skulle landa på samtliga elnätskunder i Göteborg. (Läs mer i Tidningen Energis artikel från augusti i år.)
Sedan införandet har emellertid effektavgiften blivit hett omdebatterad i lokalmedierna – bland annat har den borgerliga Alliansen i Göteborg sagt att avgiften bör göras om.
Nu meddelar Göteborg Energi att effektavgiften i prismodellen ska justeras från och med den 1 februari 2022. I stället för att baseras på användningen under en timme där kunden förbrukar mest effekt per månad ska den baseras på de tre timmar, under tre separata dygn, där kunden förbrukar som mest. Den totala viktningen för effektavgiften jämfört med de andra avgifterna i prismodellen är dock densamma som förut.
Vill minska kundernas oro
Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät, menar att bolaget tagit till sig av kritiken från allmänhet och politiker och nu gjort sitt bästa för att gå deras synpunkter till mötes och samtidigt bevara poängen med den nya prismodellen.
– Vi ser att det finns en oro kring det här att enbart räkna på ett timvärde, alltså att man av misstag skulle råka ha en väldigt hög effektförbrukning under en kort tid. Till exempel på grund av att ens barn gör någonting och sedan får en jätteräkning i slutet av månaden, säger Lars Edström och fortsätter:
– Faktamässigt kan vi titta på vår egen data över förbrukningen och säga att det är osannolikt att något sådant skulle resultera i en väldigt stor kostnad för ett privat hushåll. Men att den här oron finns visar ju att det är något vi inte riktigt lyckats förklara. Och det har vi verkligen tagit till oss av.
Samtidigt poängterar han det stora behovet av effektutjämning i och med samhällets övergång till elektrifierade fordon och påfrestningen som detta innebär för de lokala elnäten.
Göteborg Energi tror starkt på effektbaserade avgifter som ett av sätten att hantera detta. Lars Edström säger att det också kommit in en hel del positiv feedback från bolagets kunder efter införandet.
– En kund jag hade kontakt med var lite irriterad i början, men nu har hon sagt till mig att hon och hennes man lyckats komma ner i hälften av den effektförbrukning de hade innan de skaffade elbil. Så man får nog ge det här lite tid, säger Lars Edström.
Rimlig balans
Den nya strukturen för effektavgiften tycker han når en rimlig balans mellan att öka tryggheten och fortfarande uppmuntra till en smartare effektförbrukning.
– Incitamentet blir inte riktigt lika starkt som tidigare, men vi räknar med att det blir tillräckligt starkt, säger Lars Edström.
Nu har även Göteborg Energi lanserat en app som låter kunder övervaka sin el- och effektförbrukning. Än så länge med ett dygns fördröjning, men framöver är det möjligt att fördröjningen blir endast en timme eller en halvtimme.
– Vi hade 11 000 nedladdningar två veckor efter lanseringen, så den hamnade i topplistan på både Google Play och App Store. Det här ger oss ett mycket bättre verktyg än tidigare för att kommunicera med kunderna och låta kunderna titta själv.
Göteborg Energi har planerat en rad olika kommunikationsaktiviteter för att informera och utbilda kunderna om såväl prismodellen som eleffekt i allmänhet.
– Tidigare har elnät och elpriser varit något av en lågintresse-produkt. Men det här engagemanget från allmänheten visar att det verkligen inte är så längre, säger Lars Edström.
Återbetalning till kundernaNär den nya prismodellen infördes i augusti 2021 informerade inte Göteborg Energi kunderna på det sätt som en villkorsändring kräver. Därför har bolaget valt att ge de kunder som hade elnätsavtal med Göteborg Energi Nät den 1 augusti 2021 och som fått en ökad kostnad mellan augusti 2021–januari 2022 en återbetalning på fakturan från och med februari månad. De kunder som har fått en minskad kostnad kommer inte att efterdebiteras.
Linus Olin