Skellefteå Krafts investering är ett sexårigt projekt som ska resultera i 1 100 publika supersnabbladdare på 400 OKQ8-stationer i Sverige och Danmark. Löftet om att skapa Sveriges mest omfattande publika nätverk för snabb laddning bygger på leverans av 150 kW för ett enskilt fordon att jämföra med nuvarande standardladdare på 50 kW.
Startetappen är också den minsta. Efter Malmö, Gävle och Örebro – plus ytterligare några orter i Syd- och Mellansverige – kommer alltfler laddare att monteras för varje fas av projektet.
– Jag tror att den första laddaren står på plats i mitten av november, säger Patrik Grantås, affärsområdeschef för marknad och innovation på Skellefteå Kraft.
Han tror också på en snabb ökning av efterfrågan:
– Det är särskilt viktigt att följa marknaden och där är min bedömning att hastigheten på efterfrågan av elektrifierade fordon ökar. Men vi är beredda att anpassa våra planer för supersnabbladdare utifrån det.
– Från kundundersökningar kan vi se att just bristen på möjligheter att snabbladda fordon är ett stort hinder för att välja ett elfordon och där ser vi en viktig roll för att möta efterfrågan.
Stort fokus på användarvänlighet
Förutom laddkapacitet med laddtider ner mot tio minuter lägger Skellefteå Kraft stor vikt på användarvänlighet.
– Man vill kunna ladda snabbt och smidigt. I bekvämlighetsdelen ligger också att kunna betala på samma sätt som man gjort innan man skaffade elbil.
– Vi kommer att stå för service av supersnabbladdarna och det kräver förstås sin organisation. Men genom att utbyggnaden sker i förhållandevis makligt tempo så känns jag trygghet över att vi ska klara den delen på ett bra sätt, säger Patrik Grantås.
Branschorganisationen Svensk bensinhandel pekar på att frågan om investeringar i supersnabbladdare är högaktuell för de större drivmedelsbolaget som OKQ8, Circle K och Preem.
Organisationen ser förhållandedevis ljust på möjligheterna att investeringarna även omfattar stationer med franchisetagare och inte enbart de stationer som kedjorna äger direkt.
– Vi har en dialog med de större kedjorna kring de här frågorna och den känns positiv. De inser också värdet med en nättanke bakom investeringarna, säger Svensk bensinhandels vd Robert Dimmlich.
Han tillägger att det är avgörande för branschen i ett perspektiv på 5-7 år att bli konkurrenskraftig på en ny marknad.
– Den konkurrenssituation som växer fram blir helt annorlunda än för traditionella, blöta drivmedel. Från en form av monopol till att snabbladdning kan erbjudas på en mängd olika sätt och där även det offentliga gör investeringar, säger Robert Dimmlich.
Tufft med lönsamhet i glesbygd
Vad ser du för svårigheter?
– Utmaningen är absolut desto större i glesbygd med eftersläpad efterfrågan och att man kommer från en kärv period lönsamhetsmässigt. Det är också oerhört dyrt att bygga snabbladdare på gles- och landsbygd eftersom man behöver höja säkringen med nytt abonnemang och i vissa fall till och med behov av att bygga nya transformatorer.
Enligt Robert Dimmlich kan det sammantaget göra att investeringen för en station i glesbygd går på 2-3 miljoner kronor och med en ”löpande merkostnad” för snabbladdare på en halv miljon kronor per år.
– Det säger sig själv att det inte går ihop för glesbygdshandlare och därför kommer investeringarna i glesbygd att släpa efter om inte staten går in med någon form av marknadssubventionering.
Nätverk med 800 supersnabbladdareSkellefteå Krafts samarbete med OKQ8 ska ge ett nätverk med 800 supersnabbladdare i Sverige och 300 i Danmark fram till 2026. Skellefteå Kraft ansvarar för installation, underhåll och leverans av 100 procent förnybar el till supersnabbladdarna vid 400 OKQ8-stationer. Italienska Alpitronic är leverantör av supersnabbladdaren av märket Hypercharger.
Aktuella stationer för första fasen av investeringen är Sollentuna, Hisings Backa, Trelleborg, Upplands Väsby, Ödeshög, Gävle, Malmö, Kungsbacka och flera platser i Köpenhamn.
Fredrik Mårtensson