Avfallsförbränningsskatten, som infördes i april 2020, tas ut på varje ton avfall som förs in på en avfallsförbrännings- eller samförbränningsanläggningen. Redan innan den infördes fick Skatteverket i uppdrag av regeringen att utvärdera avfallsförbränningsskatten. Utvärderingen visar att skatten inte styr verkningsfullt mot ökad materialåtervinning och minskade växthusgasutsläpp, vilka är de övergripande målen som motiverade införandet av skatten.
– Den bekräftar slutsatser från tidigare utredningar om att skatten inte får avsedda styreffekter. Nu behöver regeringen omgående ta fasta på detta och ta bort avfallsförbränningsskatten, säger Erik Thornström, ansvarig för skatter och styrmedel på Energiföretagen.
”Krävs andra styrmedel”
Utvärderingen visar att varken aktörer inom avfallsförbränning eller materialåtervinning i någon större utsträckning sett eller planerat någon förändring i vilka fraktioner som sorterats ut på grund av avfallsförbränningsskatten. Att inte sortera ut plast, utan till och med öka plastinnehållet ökar energiinnehållet i varje kilogram avfall, skulle till och med kunna minska skattekostnaden per producerad energienhet.
– Energibolag vill inte elda plast eller annat avfall som kan komma till användning på annat sätt. För att öka cirkulära flöden och minska mängden avfall som går till förbränning behövs andra styrmedel, som riktar sig högre upp i avfallskedjan, säger Erik Thornström.
Ingen ökad materialåtervinning
Skatteverkets analys visar att skatten på kort sikt i stor utsträckning har vältrats över på de svenska materialåtervinningsaktörerna, vilka i sin tur har ökat avgiften för de som generat avfallet, det vill säga hushåll och företag. Detta har dock inte lett till ökad materialåtervinning.
En förklaring är att styrmedel som utgår från EU:s avfallspolitik i flera fall har bidragit till att försvåra för prisincitament att fungera för att öka källsorteringen. Exempelvis har drygt en tredjedel av kommunerna infört flerfackskärl eller olikfärgade påsar för optisk sortering som ett led i att anpassa hanteringen av avfall inför kommande krav.
– Med ett sådant avfallshanteringssystem är skatten överflödig eftersom den inte påverkar mängden avfall som källsorteras. Det finns även indikationer på att skatten skulle behöva vara högre för att få en effekt i de delar av avfallshanteringen där en prissignal skulle kunna påverka materialåtervinningen, säger Charlotte Berg, analytiker på Skatteverket.
Importen väntas minska
På längre sikt bedömer energibolag och andra ägare av avfallsförbränningsanläggningar att det blir svårt att vältra över skatten på mottagaravgifterna. Det finns därmed indikationer på att avfallsförbränningskapaciteten på lång sikt kan påverkas negativt av skatten. Det är främst importen av avfall som bedöms minska.
I Skatteverkets utvärdering uppger en femtedel av kraftvärme- och värmeverken att de, redan ett år efter att avfallsförbränningsskatten infördes, har reviderat sina planer för reinvestering och nyinvestering. Detta som en konsekvens av avfallsförbränningsskatten.
– Regeringen bedömde när skatten föreslogs att kraft- och värmeverkens investeringsplaner skulle påverkas negativt av skatten, men de gjorde också bedömningen att skatten skulle leda till materialåtervinning och minskad växthuseffekt. I ett sådant scenario kan det vara samhällsekonomiskt motiverat att införa en skatt, förklarar Charlotte Berg och fortsätter:
– Men Skatteverkets utvärdering visar att varken materialåtervinning eller växthusgasutsläppen påverkas. Skatten kan till och med leda till ökade samhällsekonomiska kostnader för att uppnå EU:s växthusgasmål. I ett sådant scenario är det inte motiverat att införa en skatt som påverkar företagens investeringsplaner, eftersom det inte bedöms leda till en bättre miljö.
Detta är ytterligare en viktig aspekt, enligt Erik Thornström
– Kraftvärmen har en viktig roll lokalt och regionalt. Det är basanläggningar med långa driftstider, som är viktiga för både värme- och elförsörjningen. Sedan skatten infördes har dessutom priset på utsläppsrätter trefaldigats, där svenska avfallsanläggningar ingår. Regeringen har i sin budget därtill aviserat successiva höjningar av avfallsförbränningsskatten framöver, så ekonomiskt blir det allt tuffare för avfallsförbränningsanläggningarna, säger Erik Thornström.
Utvärdering av avfallsförbränningsskattenSkatteverket lämnade över rapporten ”Utvärdering av avfallsförbränningsskatten” till Finansdepartementet den 1 oktober. Ytterligare en statlig utredning pågår inom avfallsförbränning, där Skattverkets utredning ska ingå som underlag. Det är lagman Johan Sanner som ser över reglerna om undantag från avfallsförbränningsskatten och avfallsskatten. Den utredningen ska redovisas i februari 2022.
Ann-Sofie Borglund