– Jag tror att vi står inför en utbyggnad av vätgas på många håll i Sverige. Lyckas vi genomföra det på rätt sätt och i rätt takt så kan Sverige bli ett föregångsland för vätgasen som möjliggör en omställning inom transportsektorn och industrin, säger Mattias Wärn, vd för Svea Vind Offshore.
Företaget skrev tidigare i år avtal med den regionala åkerijätten Maserfrakt om vätgasleveranser och 2023 räknar Svea Vind Offshore med att starta produktion av vätgas i Gävle hamn.
– Det här är jätteroligt. Vi har sedan en tid arbetat för att möjliggöra produktion av vätgas i området och ser hamnen som en av flera noder i ett regionalt vätgassystem. Etableringen ger i första hand möjligheter till omställning av tunga godstransporter med fossilfria korridorer till regionens industri, säger Linda Astner, hållbarhetschef vid Gävle hamn.
– I nästa fas handlar det om terminalfordon i hamnen och på längre sikt kanske om sjöfarten och även möjligheten att utveckla energisystemet i hamnområdet, skapa synergier.
Behov av fler produktionsställen
Investeringsbeslutet för Gävlesatsningen kommer snart att få efterföljare, enligt Mattias Wärn.
– Många transportföretag i Mellansverige utgår från Gävle hamn och därför ser vi ett behov av både fler produktionsställen och även platser med enbart tankstation, säger Mattias Wärn, som menar att Gävleborg-Dalarna har särskilt gynnsamma förutsättningar genom samarbetet mellan industri, transportsektor, akademi och offentlig sektor inom projektet Mid Sweden Hydrogen Valley.
Inledningsvis ska Gävleinvesteringen täcka behovet av vätgas för 20–40 lastbilar. Produktionen sker genom eldrivna elektrolysörer, som bildar vätgas ur vatten. Svea Vind Offshores vindkraftsprojekt kan på sikt ge fördelar och tar särskilt sikte på stålindustrins transporter.
– I första fasen med Gävle hamn-satsningen krävs ett antal megawatt, lite beroende på var vi landar i dialogen om tekniska lösningar med leverantören. Vi för diskussioner med Gävle Energi och Gävle hamn om att använd befintlig el från det lokala och regionala nätet, säger Mattias Wärn.
Planer på havsbaserad vindkraft
– Vi planerar för produktion av havsbaserad vindkraft utanför Gävle och sett ur ett vätgasproduktionsperspektiv ger det möjligheter att skala upp produktionen ordentligt. Vi ser ett antal synergier: tillgången till el, möjligheten att lagra el och samarbetsmöjligheter med industrin genom att vi etablerar vindkraft i områden med stark stålindustri som Gävle och Oxelösund.
Kontraktet med Maserfrakt blev klart i början av september och är enligt Mattias Wärn unikt för leverans av vätgas till transportsektorn. Företaget har omkring 1 500 lastbilar och maskiner.
– Vi startar med ett antal vätgasdrivna lastbilar och räknar med att skala upp snabbt i takt med att utbudet av vätgasdrivna fordon och billig förnybar elproduktion växter, säger Maserfrakts vd Per Bondemark i ett pressmeddelande.
Fredrik Mårtensson