Johan Sigvardsson, elprisanalytiker, Bixia:
Hur påverkas ni av de höga elpriserna, är de bra eller dåliga för era affärer?
– Generellt sett har priset ingen påverkan då vi handlar ut risken på elbörsen. Vi har vårt påslag som ska täcka alla typer av risker oavsett om priset är högt eller lågt. Den höga volatilitet som har varit de senaste tre veckorna vore däremot inte gynnsamt om den består.Vad säger kunderna, får ni många frågor om elprisläget nu?
– Ja så är det. Det ligger nog lite i människans natur att fler funderingar uppstår när priset är högt än när det som ifjol var rekordlågt. Lite som aktiebörsen fast tvärtom där många frågar sig varför den går ner, men inte funderar så mycket när den stiger rekordartat.
Hur ser fördelningen mellan era fasta och rörliga avtal ut, och hur påverkar elprisläget detta?
– Det är väldigt olika beroende på vilka kunder och avtalstyper som avses. Några exakta siffror på hur det ser ut inom respektive avtalstyp avböjer Bixia att kommentera. Vi såg ett större inflöde mot längre bindningar ifjol när priserna var låga.
Björn Björnsson, affärsutvecklingschef, GodEl:
Hur påverkas ni av de höga elpriserna? Är de bra för era affärer?
– Vår affärsmodell bygger på att erbjuda rörliga elavtal där vår vinst går till välgörenhet. Alla kunder får ett slimmat elavtal och vår strategi är att bygga en stor kundbas, med mycket små marginaler (påslaget är 2,5 öre/kWh och månadsavgiften är 25 kr). – Ett högt elpris ökar omsättningen, men påverkar i sig inte vår vinst. Om prisnivåerna däremot håller i sig i vinter när elförbrukningen ökar, får vi fler frågor från kunder som vill veta hur de kan spara el, planera inför vintern och eventuellt kan några kunder uppleva utmaningar med att betala oväntat dyra räkningar. Kombinationen mellan ett högt elpris och större förbrukning kan också påverka vår likviditet eftersom vi köper in elen dag för dag men tar betalt från kunderna i efterskott.
Vad säger kunderna, får ni många frågor om elprisläget nu?
– Vi märker att både befintliga och nya kunder från alla Sveriges hörn hör av sig lite mer än vanligt. De vill veta mer om elpriset, få tips hur de kan agera och hur vi ser på elprisets utveckling framöver. De som hör av sig till oss har antingen hört talas om det via media eller för att det märker att elräkningen är lite högre än vanligt. Hur ser fördelningen mellan era fasta och rörliga avtal ut när det gäller detta? GodEl har väl mycket rörligt?
– Ja, det stämmer, vi erbjuder 100 procent rörliga elavtal till alla våra kunder, eftersom det är den avtalsform som varit bäst för plånboken över tid – rörliga elavtal har sparat pengar för kunderna i 70 procent av fallen de senaste tio åren.
Roah Larsson, produktansvarig för el- och gashandel, Öresundskraft
Hur påverkas ni av de höga elpriserna, är de bra eller dåliga för era affärer?
– Från Öresundskraft marknad AB:s perspektiv: Själva prisnivån påverkar inte vår affär men de höga elpriserna är inte bra då de drabbar våra kunder. Vad säger kunderna, får ni många frågor om elprisläget nu?
– Det är många kunder som hör av sig och är oroliga för priserna. Att priset är så högt även på sommaren har överraskat många. Många kunder är också oroliga inför vintern, särskilt villakunder. De höga priserna drabbar både våra privatkunder och företagskunder. Hur ser fördelningen mellan era fasta och rörliga avtal ut, och hur påverkar elprisläget detta?
– För konsumenterna är fördelningen cirka 60 procent rörligt och 40 procent fast (olika typer av fastprisprodukter).