– Många företag i Göteborg har påbörjat eller står inför stora investeringar. Detta kommer innebära en rejält ökad elanvändning och det kommer att leda till elbrist om inget görs. Det är mycket allvarligt, inte bara för vår region utan det påverkar hela Sveriges tillväxt, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren.
De största investeringarna kopplade till elanvändning är koncentrerade till Hisingen i Göteborg. På denna ö planerar Volvo-bolagen (lastvagnar, bilar och båtmotorer) stora investeringar inom eldrivna fordon, raffinaderierna St1 och Preem står inför mångmiljardinvesteringar i biobaserade drivmedel, Göteborgs Hamn planerar för elladdning av fartyg och Stena Line vill satsa på två nya eldrivna färjor till danska Fredrikshamn, vilka kommer att laddas på Hisingen.
– Vi ser även att satsningar med koppling till elektromobilitet, som kräver mycket elkraft, kan lokaliseras på Hisingen inom de kommande tio åren. Totalt innebär satsningarna enbart på Hisingen att efterfrågan på el i Göteborgsområdet ökar till det tredubbla, säger Johan Trouvé.
Diskussioner med Svenska kraftnät
Därtill växer Göteborg i snabb takt och det görs också en rad infrastruktursatsningar, vilket också kommer att öka på elanvändningen.
Detta är något som dagens elnät inte har kapacitet till. Det bekräftar Lars Edström, vd på Göteborg Energi Nät. Så sent som i våras bedömde dock Svenska kraftnät att kapacitetsläget i Göteborg betraktades som gult/grönt, det vill säga att kapaciteteten räcker, men nu börjar den bilden att förändras till att läget kan bli ansträngt om några år.
Enligt Lars Edström finns det långt gångna diskussioner med Svenska kraftnät kring vad som behöver göras för att läget inte ska bli akut.
– Vi behöver dubblera nätkapaciteten på 20 år och för det krävs flera åtgärder, varav stora investeringar måste beslutas inom kort för att det inte ska bli effektbrist längre fram, säger Lars Edström.
Den största åtgärden som Göteborg Energi föreslår är att det byggs en 18 kilometer lång 400 kV-stamnätledning mellan Älvängen (norr om Göteborg) och Hisingen. Det skulle ge Göteborgsregionen en effektökning på 1 GW, vilket motsvarar en fördubbling av dagens kapacitet.
– Det är en fråga för Svenska kraftnät och vi för en dialog med deras ledning kring detta. Svenska kraftnät kommer under hösten att undersöka vilken lösning som är den bästa för Göteborgsregionen, vilket är positivt, säger Lars Edström.
Ny flexmarknad på gång
Utöver nödvändiga investeringar i stamnätsledningar behövs även andra åtgärder. Göteborg Energi Nät ökar investeringar i sitt elnät med 20-25 procent per år de närmaste åren. En ny effekttariff för privatkunder infördes den 1 augusti, vilket förhoppningsvis ska leda till ett jämnare uttag av effekt. En färsk undersökning från energibolaget visar att en majoritet av göteborgarna anser att elektrifieringen är nödvändig för att nå klimatmålen och att fyra av tio kan ändra sina vanor för att bidra till minskade effekttoppar i det lokala elnätet.
Till årsskiftet kommer Göteborg Energi även att starta en pilotsatsning på en flexibilitetsmarknad för effekt – riktad till näringslivet.
– Om vi ser att flexibilitetsmarknaden fungerar bra skulle den om några år kunna ge omkring 50–100 MW i utjämnande effekt. Här märker vi redan ett stort intresse, trots att vi ens har startat, säger Lars Edström.
Överlag är Lars Edström optimistisk och bedömer att Göteborg inte ska hamna i situationen med elbrist, men han poängterar samtidigt att det är ett allvarligt läge där näringslivets och samhällets omställning kommer att sakta ner om inte elnäten, såväl lokalt som regionalt, stärks.
Johan Trouvé är däremot betydligt mer oroad, även om han tycker att Göteborg Energi arbetar proaktivt med frågan.
– Situationen är väldigt allvarlig. Om företag inte kan bli garanterade att det finns effekt, så vågar de inte investera. Den nuvarande osäkerheten riskerar att hämma omställningen och satsningarna kan istället komma att genomföras utomlands, avslutar Johan Trouvé.
Ann-Sofie Borglund