Sverige är det land i världen som kommit längst med elvägar och fyra demonstrationsprojekt har genomförts på olika platser i landet. Nu ska den första permanenta elvägen byggas, vilket blir på E20 mellan Örebro och Hallsberg. Den ska stå klar 2025.
Med elväg menas en väg som byggs eller kompletteras med en elektrisk anläggning för överföring av el till fordon under färd. Eftersom det handlar om en ny slags väg behövs ett nytt regelverk och det ska vara teknikneutralt, då det är oklart vilken eller vilka tekniker som kommer att gälla framöver. Det är tidigare generaldirektören för Elsäkerhetsverket Elisabet Falemo som har haft i uppdrag att utreda reglerna för statliga elvägar och den 1 september presenterades utredningen.
Trafikverket har ansvaret
I utredningen föreslås att Trafikverket ska ansvara för att bygga elvägar liksom stå för drift och underhåll. När vägen ska byggas ska Trafikverket i ett tidigt skede ha samråd med berörda nätbolag och vid behov även Svenska kraftnät för att säkerställa att det finns tillräckligt med kapacitet i elnätet. Trafikverket ska även ha samråd med Elsäkerhetsverket, som har tillsyn över elsäkerhet och elektromagnetisk kompatibilitet (EMS).
– Vi föreslår också att Trafikverket ska ta fram avtal för att få använda vägen och att de också ska leverera elen till elvägsanvändaren. Trafikverket har då avtal med både elnätsföretag och elleverantören. Vi ser att detta gör det enkelt för fordonsägarna som använder vägen, säger Elisabet Falemo.
De som använder vägen ska betala en brukaravgift. Avgiften ska motsvara Trafikverkets och Transportstyrelsens kostnader för bland annat elnätsanslutning, drift och underhåll av elvägsanläggning och el till fordonsdriften.
Självkostnadspris för användarna
I utredningen föreslår man att elkostnaden för elvägsanvändare ska hanteras på motsvarande sätt som vid Trafikverkets rutiner för el till järnvägen, vilket innebär att Trafikverket upphandlar och vidarebefordrar el till självkostnadspris till elvägsanvändaren. Ersättning för den energiskatt som Trafikverket ska betala kommer att inkluderas i elenergikostnaden, med undantag för dem som är redovisningsskyldiga för energiskatt.
Utredningen förslår att brukaravgiften ska bygga på fyra delar:
- Kostnad utifrån laddade kWh och utgå från elmätning i elvägssystemet.
- En avgift för alla statliga elvägar eller uppdelad utifrån elvägsavsnitt.
- Kostnader utslagna över tid.
- Differentiering av avgiften för effektivt kapacitetsutnyttjande. Det innebär att Trafikverket till exempel får möjlighet att differentiera brukaravgiften under olika tider på dygnet för att minska belastningen på elnätet
– Vilken nivå brukaravgiften ska hamna på föreslår vi att Trafikverket får i uppdrag att bestämma. De får också besluta om alla elvägar ska ha samma avgifter eller om man ska ha olika avgifter, säger Elisabet Falemo.
Laddstationer är primära lösningen
Den första permanenta elvägen ska alltså stå klar 2025, men Trafikverket planerar för ytterligare 300 mil väg som kan bli aktuell för både elväg och laddstationer. I Trafikverkets analys över förutsättningarna för en utbyggnad av elväg längs det statliga vägnätet som kom i februari framgår dock att myndigheten i första hand ser laddstationer som den primära lösningen på våra vägar framöver.
– Elvägarna blir ett viktigt komplement till stationär snabbladdning och ökar förutsättningarna att nå klimatmålen. Det är också en möjlighet för svenska företag och Sverige att fortsätta att vara en ledande nation i den här spännande utvecklingen, säger Elisabet Falemo.
Ann-Sofie Borglund