En förstudie, som blev klar i våras, visar att det finns stor potential att samla in 650 000 ton koldioxid på Igelstaverket i Södertälje. Kraftvärmeverket ligger i närheten av Södertälje hamn och det är därifrån som man planerar att koldioxiden ska transporteras för slutlagring.
Nu går Söderenergi och Södertälje Hamn vidare med en systemstudie för att ta fram underlag till ett beslut om att bygga en anläggning för bio-CCS. Projektet har fått fem miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten och omfattar fyra delprojekt:
- Teknik och produktion – där fokus ligger på olika teknikval.
- Tillstånd – vilka tillstånd som kommer att krävas.
- Finansiering – vilka olika finansieringsformer som finns och som kan vara aktuella.
- Kommunikation – dialog med en rad intressenter, bland annat ägare, allmänhet med flera.
Stora risker
Både Södertälje Hamn och Söderenergi har Södertälje kommun som ägare. Energibolaget ägs dessutom av Botkyrka kommun och Huddinge kommun. Utsläppen som kan samlas in motsvarar lika mycket som ägarkommunernas totala koldioxidutsläpp.
– Det finns än så länge ingen anläggning för bio-CCS i världen, så det är så klart en stor risk i att bygga en sådan anläggning. Den risken måste vi ta hänsyn till när vi har kommunala ägare. Samtidigt finns det en stor potential att fånga in stora mängder koldioxid och då har vi en plikt att jobba för det, menar Karin Medin, vd på Söderenergi.
Vad gäller finansieringen har regeringen nyligen föreslagit en satsning på driftsstöd för bio-CCS.
– Det är bra att regeringen agerar, men vi hade hellre sett ett investeringsstöd än ett driftsstöd. Det svåra är att få en anläggning på plats och då skulle ett investeringsstöd göra stor nytta. Negativa utsläpp behöver ingå i handelssystemet för utsläppsrätter och om det är det är tillräckligt högt pris på dessa utsläpp så kommer bio-ccs-anläggningar att köras, säger Karin Medin.
Hur anläggningen i Södertälje kan komma att finansieras är något som man ska titta närmare på i studien, men Karin Medin pekar redan nu på att stöd från EU:s innovationsfond kan bli aktuellt.
Hamnen kan bli en hubb
I projektet ingår även Södertälje Hamn, vilka också deltog i förstudien.
– Det geografiska läget gör att en sådan här satsning skulle passa ypperligt. Det är dessutom ett hållbarhetsprojekt, vilket passar vår verksamhet. Vi kan här bli en viktig möjliggörare inom logistiken i detta projekt, säger Per Fredman, tillförordnad vd för Södertälje Hamn.
– Vi ser självklart också att det finns en intressant affär i detta. Vi tror dessutom att det finns goda möjligheter för oss att bli en hubb för logistik kring koldioxid, eftersom koldioxiden kommer att behöva transporteras till havs och vi har ett stort upptagningsområde där många energibolag skulle kunna nyttja vår hamn, säger Per Fredman vidare.
Exakt hur logistiklösningarna kan komma att se ut ska man undersöka i studien, men storskaligheten lyfter både Karin Medin och Per Fredman fram som en fördel. En tänkbar lösning kan exempelvis bli att man i hamnen samlar in koldioxid från flera olika aktörer i ett koldioxidlager, som sedan skeppas vidare till slutlagring i Nordsjön.
Projektet kommer att pågå fram till december 2022. Förhoppningen är att man därefter kan söka tillstånd för anläggningen för bio-CCS.
Ann-Sofie Borglund