När batterier i elbilar och elbussar är slut för detta ändamål har det fortfarande 70–90 procents kapacitet kvar och passar därför bra i energilager. Batteryloop är ett Göteborgsbaserat startup-bolag inom Stena Metall och de har utvecklat ett avancerat energilager som ger elfordons batterier ett andra liv.
Energilagret är kopplat till en mjukvara som styr lagret så att kunden kan sänka kostnaden för effekt, flytta effekt och sälja tillbaka el till elmarknaden, men det är också optimerat för frekvenshandel.
Avtalet med Mercedes-Benz Energy omfattar leverans av batterier, DC-system och teknik. Systemen kommer ligga i område 3 och 4 och den första leveransen gäller ett 2 MWh-system med en effekt på 3 MW.
– Marknaden för batterilager växer med 40 procent om året i världen. Att vi kan möta denna affärsmöjlighet tillsammans med Mercedes-Benz Energy känns väldigt positivt, säger Rasmus Bergström, vd för Batteryloop.
Stöttar elnätet
– Energilagret kan stötta elnätet och avlasta flaskhalsar genom att vid rätt tillfälle tillhandahålla el. Dessutom ser vi att ett sådant system kan generera en nettointäkt till kunden runt 7–10 miljoner kronor per år, säger Rasmus Bergström vidare.
Han lyfter även fram miljönyttan och enligt IVL Svenska Miljöinstitutets livscykelanalys sparar man 1000 ton utsläpp från produktionen per 3 MW-batterilager.
Batteryloop är ett snabbväxande bolag som på ett år har gått från 8 till 30 anställda och deras produkt bygger på återanvända batterier. Finns det då batterier så det räcker med tanke på att de flesta elfordon är förhållandevis nya?
– Just den frågan har vi såklart också ställt oss. Förra sommaren gjorde vi en förfrågan i en upphandling till tio fordonstillverkare och batteriproducenter om de vill sälja återanvända batterier till oss och vilka volymer de i så fall kan sälja, berättar Rasmus Bergström och fortsätter:
– De flesta svarade att de inte har så mycket second use-batterier i sitt flöde så att de kan leverera det vi behöver. Det var endast tre aktörer som kunde leverera lite större volymer och de har vi förhandlingar med. En av dessa aktörer var Mercedes-Benz Energy där vi nu har ett avtal.
Kan leverera 40 MWh
Avtalet kommer säkra stora volymer av både nya och återanvända batterimoduler från Mercedes-Benz Energy till BatteryLoop. Detta gör att BatteryLoop kan leverera upp till 40 MWh inom de kommande 18 månaderna med Mercedes-Benz Energys batterier.
– Vi har möjlighet att köpa nya batterier enligt vårt avtal, men har fokus enbart second use, säger Rasmus Bergström.
Ann-Sofie Borglund