På Energimarknadsbyrån i centrala Stockholm har antalet ärenden fördubblats de senaste åren – under 2021 kontaktades byrån av 4 000 personer. De höga elpriserna har varit en bidragande faktor, men fortfarande är det samma frågor som dominerar: kampen mot oseriösa elhandlare och de många problem dessa orsakar för konsumenter och småföretag.
– Läget har förvärrats de senaste åren. 2020 fanns det kanske fem bolag som var att betrakta som oseriösa aktörer. Nu rör det sig snart om femton, säger Thomas Björkström, som sedan två år tillbaka är vd för Energimarknadsbyrån.
Organisationen som snart ska bli fyra anställda har i uppdrag att ge konsumenter oberoende vägledning om el, gas och fjärrvärme. I mån av tid lämnas också vägledning till småföretag. Bland huvudmännen finns såväl myndigheter som branschaktörer, till exempel Energiföretagen.
– Initiativet kom faktiskt från energibranschen, vilket inte alla känner till. Vi fyller 20 år i år och är en av fyra oberoende konsumentbyråer i Sverige. Vi delar kontor i Stockholm med två av de andra byråerna, säger Thomas Björkström.
Flest elhandelsärenden
Den största delen av ärendena på Energimarknadsbyrån rör elhandel.
– Fjärrvärme och gas står bara för cirka 1 procent vardera – resten rör elmarknaden. Flest ärenden handlar om elhandel och en stor del av dessa handlar i sin tur om oseriösa aktörer eller oschyssta metoder, säger Thomas Björkström.
Man kan dela upp ärendena om elhandel i en rad olika kategorier där man i ena änden har rena bedrägerier, och i den andra änden har seriösa elbolag men där konsumenter ändå riktar klagomål mot något i verksamheten. De mer allvarliga ärendena handlar exempelvis om oseriösa försäljningsmetoder där kunden har lurats eller inte fått en rättvis bild av vad denne går med på, avtal som är svåra att ta sig ur (antingen på grund av långa bindningstider eller att elhandlaren inte går att få kontakt med) samt missbruk av fullmakter.
Under den senaste perioden med ökade elpriser har klagomålen också ökat, främst om felaktig fakturering för rörliga avtal och avsaknad av information vid automatisk avtalsförlängning av fasta avtal.
– När det gäller fullmakter så används dessa tyvärr av oseriösa aktörer som ett trumfkort. När den ogiltiga eller för konsumenten okända fullmakten spelas in i bytesprocessen så tappar konsumenten kontrollen över sitt avtal. Avtalet är sedan väldigt oförmånligt både vad gäller pris, brytavgift, bindningstid och så vidare, säger Thomas Björkström.
– Det förekommer också att konsumenter som protesterar hotas med inkasso, kronofogde och frånkoppling, och kanske allvarligast av allt att vissa faktiskt blir frånkopplade trots att tvisten fortfarande är pågående.
Detta vållar stor oro bland många konsumenter, och Energimarknadsbyrån hjälper till så gott den kan, både med allmän information och juridisk vägledning. Småföretag utgör en betydligt mindre andel av ärendena än privatpersoner men är ofta hårt drabbade, då de inte omfattas av konsumentskyddande regler.
Publicerar klagomålslista
Som ett led i kampen publicerar byrån sedan två år tillbaka de elhandelsbolag där det inkommit flest klagomål under det senaste året (i förhållande till storlek), den så kallade klagomålslistan. Klagomålen kan gälla allt från felaktig fakturering till vilseledande marknadsföring eller höga brytavgifter när kunden byter elleverantör. Thomas Björkström menar att klagomålslistan är nödvändig, och den har väckt stor uppmärksamhet.
– En överväldigande majoritet av elhandelsbolagen i Sverige har inga eller mycket få klagomål, men sedan finns det en liten grupp av bolag där det kommer in väldigt många klagomål och det behöver belysas för att komma till rätta med problemen, säger Thomas Björkström.
– Listan på vår hemsida snittar på ungefär 100 000 sidbesök per år och har uppmärksammats i media, men vi ska arbeta för att den får ännu mer genomslag.
Efterlyser skärpt lagstiftning
Thomas Björkström menar emellertid att problemen på elhandelsmarknaden behöver lösas med lagstiftning. Även om byrån inte har mandat eller resurser att arbeta fram konkreta lagförslag kan han peka ut en rad områden han tycker beslutsfattare borde ta en titt på.
– Konsumenten behöver få en större kontroll över sitt elavtal. Befintliga system är utformade efter den stora majoriteten av aktörerna på elmarknaden som förstås är seriösa, men det räcker inte.
Ett exempel som ser lovande ut, enligt Thomas Björkström, är att Ei har föreslagit möjlighet för konsumenten att pausa ett byte och att fullmakten tydligt ska separeras från avtalet. Fokus på elhandelsföretagets bevisbörda avseende att det finns ett giltigt avtal är också viktigt.
– Även processen kring frånkoppling behöver förtydligas så att det inte går att använda frånkoppling som utpressningsmetod. När det gäller småföretag tycker jag det skulle vara rimligt att införa ångerrätt för dem också, likt den som gäller för konsumenter. I dagsläget finns inte ens en skyldighet att skicka bekräftelse på elavtal till småbolag vilket gör att vissa av dem inte ens vet hur deras avtal ser ut, säger Thomas Björkström.
Skulle vilja diskutera framtidsfrågor
Thomas Björkström skulle gärna vilja lägga mer av byråns tid på proaktivt arbete och att arbeta tillsammans med myndigheter och aktörer för att hantera framtidsfrågor som exempelvis effekttariffer samt nya sorters elavtal och tjänster i takt med elektrifieringen och framväxten av mikroproducenter. Men merparten av resurserna går åt till att hantera de löpande konflikterna relaterade till oseriösa aktörer.
– Vi vill också vidareutveckla vår webbplats och särskilt klagomålslistan, både i form av innehåll och hur den kommuniceras, säger Thomas Björkström.
– Framtidens elmarknad kommer att vara beroende av ömsesidigt förtroende samt konsumenter som faktiskt förstår hur den fungerar. Så hur branschaktörer väljer att jobba med information är väldigt viktigt. Därför ökar vi gärna vår dialog med energibranschen.
Konsumenternas energimarknadsbyrå
4 anställda på ett kontor i Stockholm
Uppdragsgivare är Energimarknadsinspektionen, Energimyndigheten, Konsumentverket, Energiföretagen och Energigas Sverige.
1 miljon besök på hemsidan energimarknadsbyran.se under år 2021.
Byrån hanterar konsumentfrågor om el, solceller, gas och fjärrvärme. Men den överväldigande majoriteten av ärenden rör elhandel.På sidan https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation/ listar Konsumenternas Energimarknadsbyrå de elhandelsföretag som de 12 senaste månaderna har genererat flest klagomål i relation till hur många kunder de har.
Linus Olin