Kalmar Energi producerar och levererar el och fjärrvärme och har även ett elnätsbolag. Samtliga delar i verksamheten påverkas av pandemin och kriget i Ukraina, liksom är fallet för många energiföretag vilket Tidningen Energi rapporterat om tidigare.
– En tydlig förändring är de stora prisökningarna på bränsle, särskilt vad gäller bioolja, pellets och fuktiga biobränslen, men också olja som vi använder till spets, säger Johan Becker, driftchef på Kalmar Energi.
– Det handlar om prisökningar på i snitt 12–13 procent för det fuktiga biobränslet, vilket främst beror på de ökade transportkostnaderna. Ändå handlar vi huvudsakligen bränsle från en radie på sju mil. Som tur är har vi bundit priserna på en andel av våra bränslen, så vi får inte hela den ökade kostnaden nu, säger Johan Becker.
Bolaget märker också av att det är brist på bränsle, främst pellets, som exporteras i ökad utsträckning.
– För att kunna hålla ett stabilt fjärrvärmepris, så kan vi till viss del påverka detta genom att köra produktionen i vårt kraftvärmeverk så optimalt som möjligt och anpassa det utifrån bland annat högre elpriserna.
Prisökningar på materiel
Andra faktorer som påverkar bolaget är prisökningar på material, som exempelvis stål och elkomponenter.
– Där ser vi stora prisökningar och också långa leveranstider. Det är extra svårt att få tag i komponenter till datakommunikation och styrning. En del leverantörer kräver att man kan visa upp vilken samhällsnytta man har för att man ska få köpa deras produkter, säger Johan Becker.
– Detta påverkar både det dagliga arbetet och kommande projekt. Vi behöver se att det verkligen finns produkter att tillgå innan vi startar nya projekt. Det är en parameter vi inte behövt ta hänsyn till tidigare, men nu måste vi se att vi har redundans på våra prylar och en plan för olika uppkomna situationer, säger Johan Becker vidare.
Viktigt med omvärldsbevakning
För att vara uppdaterad på läget blir omvärldsbevakningen extra viktig menar Johan Becker. På Kalmar Energi har man också gjort flera konkreta åtgärder för att minska de negativa effekterna av de stora omvärldsfaktorer som nu sker. De har bland annat samarbete med flera energibolag där de kan byta reservdelar, de har genomfört flera åtgärder inom it-säkerhet, då hoten för cyberattacker förväntas öka, och de har tätare dialog med leverantörer.
– Även kundkontakterna har ökat, men det var något som påbörjades under pandemin då flera bolag fick det tufft ekonomiskt och då gick vi igenom hur vi kan stötta dem med krediter och liknande. Vi arbetar även med energitjänster för att få kundernas anläggningar inom exempelvis värme att fungera så optimalt som möjligt, säger Johan Becker.
Ann-Sofie Borglund