Antalet resurser på elmarknaden ökar stadigt i takt med energiomställningen. Svenskarna installerar mer solkraft än någonsin och allt fler har börjat investera i hemmabatterier och laddboxar till elbilen. Samtidigt har många aktörer i energibranschen börjat inse fördelarna att äga större batterilager för att till exempel kapa effekttoppar eller sälja stödtjänster.
Ett företag som dragit nytta av denna utveckling är CheckWatt där själva affärsidén är att samla ihop (aggregera) energiresurser, som solceller, vindkraftverk och batterier, och använda dem på det mest effektiva sättet beroende på marknadens behov och betalningsförmåga.
– Våra kunder är främst företag som säljer och bygger solkraftsanläggningar, olika sorters fastighetsägare, samt även elhandels- och elnätsföretag, säger Dan-Eric Archer, vd på CheckWatt, som sedan 2017 utvecklar och driver något som kan beskrivas som ett resurshanteringssystem för det nya distribuerade energilandskapet.
Virtuellt kraftverk
Bland företagets tjänster finns Currently, ett virtuellt kraftverk som säljer aggregerad effekt på Svenska kraftnäts växande frekvensmarknader FCR-D och FRR samt till ett par av de lokala flexmarknader som finns idag.
Batterilager kan ju generera värde på många olika sätt, till exempel genom att avlasta flaskhalsar i det lokala elnätet, utnyttja prisskillnader för elhandel eller kapa effekttoppar lokalt i byggnaden. Men det största värdet i dagsläget enligt Dan-Eric Archer är att sälja stödtjänster till Svenska kraftnät (Svk).
– Situationen just nu är extraordinär eftersom de höga priserna på stödtjänster gör att en investering i ett batteri kan återbetalas på ett till två år, säger Dan-Eric Archer.
Flera energibolagskoncerner har upptäckt potentialen, till exempel Ellevio, Vattenfall, och Varberg Energi. Dan-Eric Archer är positiv till att energiföretag tittar på hur energilagring och flexibilitet kan bidra till elsystemet för att tillåta expansion snabbare och mer resurseffektivt än traditionell nätutbyggnad. Men samtidigt tycker han att det är lite problematiskt om elnäten, som är naturliga monopol, har affärsmodeller som konkurrerar med den fria marknaden.
– Det finns enormt många utanför monopolen som också vill investera. Av denna anledning finns det EU-lagstiftning som säger att nätägare inte får äga eller driva energilager. Det vi ser idag med dotterbolag till nätägare som gör detta är en gråzon som behöver reglering och transparens.
Växande marknad
Oavsett regelverken lär batterimarknaden växa kraftigt framöver.
– Sedan ett par år tillbaka går installationskurvan brant uppåt, i takt med att marknaden utvecklats. Volatiliteten på elpriserna har ökat kraftigt under det senaste året, vilket är bra för battericaset. Men framför allt så har värdet i stödtjänstmarknaderna ökat, en tredubbling sedan 2019.
Sverige ligger dock en bra bit efter många andra länder när det gäller batteriinstallationer, som till exempel Australien, Tyskland och Storbritannien. Bland annat för att vår stora mängd vattenkraft utgör en naturligt balanserande kraft i elsystemet.
Votaliteten på elpriserna har ökat kraftigt under det senaste året, vilket är bra för battericaset
Men globalt växer marknaden så det knakar.
– Många har nog inte insett vilken total ändring det kommer att bli. Den globala tillverkningskapaciteten om några år kommer ligga på uppåt 7 000 GWh batterier per år. Det vet vi genom de investeringbeslut som tagits för batterifabriker runt om i världen. Idag ligger den på några hundra GWh.
– Det kommer alltså snart tillverkas cirka 10 kWh batterier per människa på jorden, varje år.
V2G kan växa snabbt
Merparten av dessa batterier kommer hamna i fordon, enligt Dan-Eric Archer. Att använda elbilens energi för att leverera el till hemmet eller elnätet, V2H eller V2G, har dock fortfarande inte blivit vanligt.
– Bilföretagen har varit lite försiktiga med V2G men inom de kommande åren lär det komma ut ganska snabbt. Ett elbilsbatteri har ju 5–10 gånger större lagringskapacitet än ett vanligt hemmabatteri. Den samlade effekten blir också väldigt hög, uppåt 25 GW ansluten laddeffekt för elbilar i Sverige kan det komma att bli, vilket motsvarar den vintertopplast konsumtion som vi har för hela landet idag, säger Dan-Eric Archer.
Allt fler elanvändare, stora som små, kommer alltså att kunna platta ut sin elanvändning ganska rejält på sikt.
– Det ska ställas i relation till alla stora utbyggnader av elnäten. Jag tycker det är huvudlöst att bygga utan att ha den kommande enorma lagringskapaciteten i åtanke.
Men batterier klarar väl bara timmar– hur ska man klara övrig tid menar du?
– Ja, tidsperspektivet för energilagring i batteri är laddning eller urladdning i ett fåtal timmar och lagring i något dygn, vilket passar mycket väl för produktionskurvan för solkraft. Men det finns applikationer där batterier inte är optimala, till exempel för att kompensera vissa variationer i vindkraftsproduktion som kan vara under veckor. Redan idag planeras stora vindkraftparker där man producerar vätgas, inte el, så detta kommer att lösa sig också, säger Dan-Eric Archer.
"Bättre tariffer kan lösa flaskhalsar"
En annan marknad där batterier medverkar är de lokala flexmarknaderna som genomförs som försök i olika delar av landet, till exempel Coordinet och SthlmFlex. Men Dan-Eric Archer är dock tveksam till dem.
– Det är intressanta och tänkvärda exempel men de är inte riktigt funktionella. För flaskhalsarna mellan lokalnät och regionnät kan det nog fungera men det blir näst intill omöjligt att på det viset hantera överbelastning på kvartersnivå.
– I exempelvis villaområden med mycket solkraft ser man redan idag att elnätet lokalt begränsar fortsatt utbyggnad. Det inträffar när cirka en tredjedel av husen har installerat solceller. Bättre tariffer skulle nog kunna lösa många flaskhalsar både inom lokalnät och på högre nivåer, säger Dan-Eric Archer.
Både prissignalerna för elhandel och elnät behöver nå fram till elabonnenterna. De beror av olika orsaker och korrelerar inte alltid med varandra.
– När det gäller elhandel så innebär de volatila priserna att prissignalen finns där redan idag. Det är dock begränsade resultat från flex som agerar på det. För elnät är prissignalerna att nyttja nätet bättre och undvika toppar ännu alldeles för svaga. Det är viktigt att alla aktörer ändå lyfter blicken lite och ser vad som blir möjligt med alla de batterier vi nu vet kommer.
4 tips för energiföretag som funderar på att investera i batterier:
1. Använd ett EMS-system (Energy Management System) som hanterar värdeskapande från stödtjänster, energiarbitrage, lokal-flex, effekttoppskapning och som har god it-säkerhet.2. Se till att batteriet klarar de tekniska kraven för Svenska Kraftnäts stödtjänster där aktiveringstiden för FFR är mest utmanande (0,7-1,3 sekunder).3. Gör en upphandling som inkluderar krav på leveransdatum och viteskostnad vid försening.4. Ha koll på: garanterat antal cykler, support från leverantör och tillverkare, verkningsgrad, kylning, SoC-kalibrering och cellbalansering.
Johan Wickström