Daniel Persson, affärsområdeschef elhandel på C4 Energi
Hur går det att hantera de höga och kraftigt varierande elpriserna?
– Vi anser att det går bra att hantera elprissituationen på kort sikt genom en väl strukturerad riskhantering. Blir situationen med extremt höga elpriser kvar över lång tid ser vi givetvis upptrappande bekymmer för både våra kunder och samhället i stort.
Har ni övervägt att sluta erbjuda fasta avtal?
– Fastprisavtal finns fortsatt med i vår portfölj men riktas till utvalda kundsegment som en del i riskhanteringen. Dock rekommenderar vi generellt inte att teckna fastprisavtal på den prisnivå som gäller för tillfället. Vårt SmartEl-erbjudande gäller oförändrat sedan några år tillbaka,
Hur agerar era kunder?
– Hittills är det en mix av oförändrat agerande, kontinuerligt avtalstecknande av både rörligt pris och SmartEl och en måttlig ökning avseende betalningsärenden. Vi ser också ett ökat intresse för att diskutera elpriser och få rådgivning, vilket just nu leder till fler dialoger inom samtliga kundsegment.
Joel Norstedt, elhandel och elproduktion, Borlänge Energi
Hur går det att hantera de höga och kraftigt varierande elpriserna?
– Vi jobbar med en modell som vi kallar Borlängepriset där vi köpt in elen i förväg och som den absoluta majoriteten av våra kunder har. Även om priserna slagit igenom så kommer våra kunder klara sig väldigt bra i förhållande till marknadens priser idag. Borlängepriset låg på 70 öre/kWh i december, men kommer att höjas till 95 öre/kWh i februari. För att skydda prismodellen och våra befintliga kunder har vi pausat att ta in nya kunder som inte bor i Borlänge fram till den 1 april.
Har ni övervägt att sluta erbjuda fasta avtal?
– Eftersom vi har haft Borlängepriset under väldigt lång tid och vi upplever att det är en modell som våra kunder uppskattar så har vi inte erbjudit fast pris på många år.
Hur agerar era kunder?
– Vi har sett en tillströmning av kunder till oss under hela året, vilket är kul.
Susanne Augustsson, marknad-/kundtjänstchef, Kristinehamns Energi
Hur går det att hantera de höga och kraftigt varierande elpriserna?
– Det är en utmaning att prata elpriser med kunderna just nu. Och det är ännu svårare att komma med någon form av rekommendation kring hur man ska tänka eller göra som elkonsument idag.
Har ni övervägt att sluta erbjuda fasta avtal?
– Vi erbjuder inte längre 5-årsavtal eftersom risken blev alldeles för stor, men vi har kvar våra 1-års och 3-årsavtal.
Hur agerar era kunder?
– Vi ser att det har skett en förflyttning under hösten från rörligt pris till fasta avtal men många av våra kunder har fortfarande rörliga priser. Vi har dock avsevärt fler frågor till vår kundtjänst kring priser än vad vi har haft tidigare.
Anton Holton, vd Gävle Energisystem/affärschef elhandel Gävle Energi
Hur går det att hantera de höga och kraftigt varierande elpriserna?
– Den höga prisvolatiliteten skapar både problem och möjligheter för elhandlare när de ska prissäkra. Som exempel så bevittnade vi rörelser intradag på EEX:s tyska eltermin för februari på cirka 100 EUR/MWh strax före jul. Det säger sig självt att under dagar med så hög volatilitet kan det både skapa lycka och olycka för elhandlare och kunder beroende på när avtal tecknas och när prissäkringen görs. Vilken strategi som olika elhandlare väljer är såklart beroende på vilken typ av strategi och risk man vill ta i sin affär – våra strategier eller vad de grundar sig på är inget vi delger offentligt. Det jag kan konstatera är att elhandlare har väldigt olika strategier för tillfället vilket bland annat syns i prisbilden på fastprisavtalen.
Har ni övervägt att sluta erbjuda fasta avtal?
– Vi har sedan mitten av december pausat försäljningen av fastprisavtal, som en följd av prisvolatiliteten på marknaden. Dessutom har transparensen på marknaden försämrats genom att det i dagsläget saknas marknadsaktörer på EPAD-kontrakt (ett finansiellt instrument som gör det möjligt att prissäkra skillnaden mellan systempriset och priset i ett specifikt elområde), vilket i sin tur minskat likviditet och omsättning på marknaden.
Hur agerar era kunder?
– Väldigt olika beroende på vilken typ av kund och beroende av kundens unika situation (avtalsform, ekonomisk situation etc). Därför går det inte att ge ett entydigt svar på frågan. Kunder med rörliga avtal som har möjlighet att styra delar av sin förbrukning har kunnat spara mycket pengar genom att vara flexibla i sin elanvändning. Till exempel genom smart styrning av värmepumpar och elbilsladdning, eller kanske så enkla saker som att elda i sin kamin istället för att värma med el, och genom att stänga av elektriska apparater och utrustning.
– Men helt klart är det så att vissa kunder som under normala förutsättningar inte har frågor/funderingar kring marknaden eller som under normala omständigheter inte har likviditetsbrist kan drabbas. Detta är såklart bekymmersamt och beklagligt för kunden, oss och för samhället, och något som vi följer nogsamt.
Carl Johan Liljegren