Ännu på måndagen (31 jan) var det ett par tusen elkunder som fortfarande var strömlösa runt om i landet efter Maliks framfart – som på vissa ställen uppnådde orkanstyrka. Totalt har minst 60 000 elkunder drabbats av strömavbrott under helgen, men i många fall handlar det om korta avbrott som kunnat åtgärdas snabbt.
Ett av de mest utsatta elnätsföretagen var Eon där som mest 18 500 kunder i 67 kommuner – från Uppland till Skåne – stod utan el under söndagen. Värst drabbat var Skåne med 5 700 drabbade kunder. På måndagseftermiddagen var fortfarande knappt 1 000 personer strömlösa.
Det är fortfarande mycket arbete som återstår:
– Vi har en grundbemanning för det dagliga arbetet på 50 man i beredskap och har nu plockat in ytterligare 250 personer. Total använder vi oss av 75 maskiner och fyra helikoptrar för att besiktiga näten - samt ytterligare två helikoptrar med gripklo som ska ut i morgon för att lyfta och knipsa av träd, säger Patric Elmén, presschef på Eon.
På Kraftringen, som har sin kundbas i Skåne, fick totalt 2 300 kunder strömavbrott under helgen. Och det har uppstått rejäla skador på delar av elnätet:
– Det var ett stort arbete under helgen men det blir även ett omfattande arbete under den kommande veckan. Idag (måndag) har vi ett hundratal kunder som är fortsatt utan ström, säger Mattias Brage, presschef på Kraftringen.
Många drabbade i Stockholms län
På Vattenfall Eldistribution var som mest drygt 14 000 av kunderna berörda, varav drygt 8 000 i Stockholms län.
– Under söndagen hade vi 150-170 större strömavbrott. Just nu (måndag fm) har vi 200 trädobservationer att hand om och det kommer in fler löpande. Det är kunder som ringer in om att träd fällt ner ledningar. Det betyder inte att det blir strömavbrott men ledningarna kan vara strömförande så därför varnar vi allmänheten, säger Carina Netterlind, pressekreterare på Vattenfall.
Vattenfall har fortfarande extraresurser på plats och hade på måndagen cirka 11 pågående avbrott med drygt 700 strömlösa kunder.
Även Tekniska Verken i Linköping fick en hel del extra jobb. Runt 9 000 kunder drabbades av avbrott under helgen, men längden på avbrotten varierade kraftigt.
– 6 000 kunder fick endast ett kort avbrott. Vi hade ett 30-tal medarbetare igång under söndagen, främst montörer. Nu har vi endast ett fåtal avbrott kvar, säger Anders Holmgren, driftschef elnät på Tekniska verken.
Inga avbrott hos Kalmar Energi
En del bolag har knappt märkt av stormen alls. Dit hör Kalmar Energi som rapporterar noll avbrott.
– Eftersom vi i huvudsak har nergrävd infrastruktur för eldistributionen så har vi inte haft problem under helgen och inga elavbrott. De avbrott vi har haft har varit planerade avbrott på fjärrvärme på grund av inkopplingar, säger Thérése Andersen, pressekreterare på Kalmar Energi.
Ett annat bolag som kommit lindrigt undan är Varbergortens Elkraft.
– Totalt har vi haft sex kunder som haft längre elavbrott under helgen. Vi hade också en återinkoppling med 300 kunder som var utan el 50 sekunder under natten till söndag, säger Torbjörn Nordgren, nätchef på Varbergortens Elkraft.
Hur mycket extrajobb blev det?
– Det har varit som en normal beredskapshelg. Vi har bemannat upp med fler driftsledare och beredskapspersonal, men de behövde vi i princip inte nyttja.
Vad är anledningen?
– Det beror på att vi ersatt så mycket luftledning med kabel i samband med fiberutbyggnad de senaste tio åren, säger Torbjörn Nordgren.
Ett liknande svar ger Uddevalla Energi:
– Vi har inte haft några avbrott alls på grund av stormen Malik. Och förutom att vi har haft extraberedskap så har det inte inneburit något merarbete. Min erfarenhet är att det handlar mycket om vindriktningen och var byarna är som starkast. Samtidigt har vi röjt, underhållit och investerat målmedvetet under många år så nätet står sig bra, säger Andreas Matsson, drift- och underhållschef för elnät på Uddevalla Energi.
Johan Wickström