Den 12 januari kom beskedet att regeringen ska kompensera elkunder med hög elförbrukning för perioden december–februari. Den högsta ersättningen blir 2 000 kronor per månad och totalt handlar det om 6 miljarder kronor som avsätts för detta ändamål.
Detaljerna kring hur ersättningen ska beräknas är dock inte klara. Klart är dock att det blir elnätsbolagen som kommer att betala ut ersättningen.
Bland branschföretagen verkar det finnas en förståelse för förslaget samtidigt som det visar att marknaden kan behöva justeras.
– Jag har förståelse och respekt för det stöd som vissa kunder nu måste erhålla för att få vardagen att gå ihop. Det kommer nog lite som en överraskning i samhället och kunderna att den avreglerade marknaden kan och kommer att innebära en volatil prissättning, säger Joacim Eronen, vd på Upplands Energi och fortsätter:
– Det är sedan länge en avreglerad marknad och ”stödpengarna” är ett tydligt bevis på att elmarknadsupplägget bör förädlas. Sverige AB ska ha ett planerbart, stabilt och leveranssäkert energisystem och självklart med tillhörande någorlunda stabila och konkurrenskraftiga priser. Detta borde vara prioriterat hos de politiska partierna.
Förstår kunderna
Även Per Everhill, ansvarig för Public Affairs på Tekniska verken, betonar att han förstår kundernas perspektiv och att man ska ha respekt för den situation som många hushåll nu befinner sig i med flerdubblade elräkningar mot en normalmånad..
– Situationen visar på hur känsliga vi är för elmarknadens svängningar när vi fortfarande värmer upp omkring hälften av vårt fastighetsbestånd med el. Elvärme är användarsidans motsvarighet till väderberoende elproduktion – man vet liksom aldrig riktigt hur mycket el man kommer behöva vid en given tidpunkt. Det gör oss sårbara, säger Per Everhill, som också menar att stödet sänder en signal om att samhället inte accepterar att elmarknadens priser blir för höga.
– Det är i princip ett ifrågasättande av hela energy only-marknadens funktion där den ostörda prissignalen är grunden för såväl investeringar i produktion som kundens elanvändning, exempelvis satsningar på energieffektivisering. Det föreslagna bidraget är ett rejält marknadsingripande i det avseendet.
Bra dialog med ministern
På Karlskoga Energi är vd:n Sebastian Cabander nöjd med själva processen där energiministern redan samma dag som beskedet kom samlade landets närmare 200 elnätsföretag till ett digitalt stormöte.
– Det är väldigt bra att man vänder sig till oss för att i en öppen dialog söka en lösning för att på enklaste sätt hantera själva administration och utbetalningen av ersättningen. Det blev ett mycket bra möte med god dialog, säger Sebastian Cabander som menar att det finns vissa frågeställningar att fundera kring, till exempel om alla ska få samma ersättning oavsett prisområde och hur se olika stegen i ersättningsmodellen ska se ut.
– Det allra viktigaste just nu är nog trots allt att pengarna snabbt ska komma till kunderna. Då kanske man får göra avkall på vissa delar för att få en lösning som fungerar för merparten. Samtidigt är det viktigt att få till en mer långsiktig lösning – och det gäller energifrågan i stort, inte bara den här situationen.
”Marknaden har passerat bäst före-datum”
Per-Oscar Hedman, kommunikationschef på Fortum, är inte förvånad över förslaget att kompensera landets hushåll för de höga elpriserna.
– Den situation som energimarknaden befinner sig i är ett symptom på att den nuvarande marknadsmodellen har passerat sitt bäst före-datum. När den nuvarande modellen introducerades på 90-talet hade vi ett energisystem med goda marginaler och där huvuduppgiften för marknaden var att optimera driften av redan befintliga anläggningar. Nu är situationen en annan med en stor brist på framför allt planerbar elproduktion, säger Per-Oscar Hedman och avslutar:
– Vi behöver få till en bredare diskussion om hur elmarknaden ska utvecklas för att inte bara hantera prisvolatiliteten kortsiktigt utan även förebygga den långsiktigt.
På Kalmar Energi tycker man att det är för tidigt att uttala sig mer konkret innan detaljerna i förslaget är klara:
– Vi välkomnar initiativ som syftar till att underlätta för hushåll som drabbas hårt av de höga elpriserna. Men hur det ska gå till, vem som omfattas av kompensationen eller andra aspekter av kompensationen i sig väljer vi att inte uttala oss om. Det finns fortfarande en hel del frågor att svara på. Vi kommer att delta i den dialog som nu ska genomföras mellan bransch och myndigheter för att detta ska kunna lösas på ett så bra sätt som möjligt, säger Anna Karlsson, vd på Kalmar Energi.
Kan bli en väckarklocka
Energiföretagens vd Åsa Pettersson är inne på samma spår som flera av kollegerna i branschen:
– Jag har förståelse för att regeringen genomför stödet i denna situation. Även om de ovanligt höga elpriserna är en funktion av nuvarande marknadsmodell och framför allt beror på naturgaspriserna i Europa, så är de också tecken på att vi har brist på elproduktion i södra Sverige, liksom brister i stamnätets överföringskapacitet, säger Åsa Pettersson och fortsätter:
– Jag hoppas att de tidvis höga elpriserna kan fungera som en väckarklocka för regeringen att sätta fart på att reformera de regelverk som sätter käppar i hjulet för en kraftigt ökad elektrifiering, så att inte den gröna omställningen bromsas ner. Det handlar om att se över marknadsmodellen, gärna genom en offentlig utredning, att kraftigt korta tillståndsprocesserna och att sätta ett mål för stamnätets överföringskapacitet
Den exakta utformningen av regeringens förslag kommer nu tas fram i dialog med myndigheter, elnätsbolagen och riksdagen.
Johan Wickström