Bakgrunden till Sundsvall Elnäts höjning är riksdagens beslut om ökat investeringsutrymme för elnätsföretag under våren 2021. Den nya lagen innebär att elnätföretagen kan rulla över tidigare outnyttjade intäkter fram till och med 2027.
– Det är ändå en ganska stor höjning men jag tror att det varit viktigt att vi verkligen kan visa att pengarna går till kapacitetshöjande investeringar som behövs för energiomställningen lokalt, säger Rikard Persson, ansvarig affärsområdeschef på Sundsvall Elnät.
För en genomsnittlig villaägare med 20 amperes säkringsstorlek innebär höjningen en merkostnad på ungefär 150 kronor per månad.
– I ett länsperspektiv har vi under många år haft låga avgifter. Nu hamnar vi strax ovan mitten, men vi tycker att det går att motivera en större höjning vid ett tillfälle för att kunna genomföra en ordentlig investeringsplan över sex år, säger Rikard Persson.
– Kundreaktionerna tyder på att det finns förståelse. Det är ytterst få som hört av sig som varit negativa.
Investeringar på 300 miljoner kronor
Totalt planerar Sundsvall Elnät – som har drygt 27 000 privatkunder och 700 företagskunder – investeringar för nära 300 miljoner kronor. Till största delen handlar om det så kallade överrullningsintäkter från tidigare reglerperioder.
Elnätet ska dimensioneras för en 50-procentig ökning av effektuttaget i mottagningsstationer med behov som därmed också följer för att stärka mellanspänningsnätet. Ökning av solpaneler på tak och ledstolpar till elfordon bidrar till kraven på ett starkare elnät.
– Domstolsprocesser har gjort att vi inte kunnat nyttja överskottet från första reglerperioden tidigare. Men nu kommer vi att fördubbla investeringarna för att verkligen elektrifiera Sundsvall, säger Rikard Persson och tillägger att även ökade avkastningskrav från ägaren Sundvalls kommun ligger bakom avgiftshöjningen.
Sundsvall Elnäts styrelse tog beslut om höjningen i oktober, men redan under försommaren försökte företaget nå ut med information om höjningen.
– Då var intresset svagt bland journalister så det fick ingen större spridning. Efter styrelsebeslutet har vi fått en del frågor och SvT lokalt hade ett inslag. Men vi hade förberett oss på betydligt fler frågor, säger Sundsvall Elnäts kommunikationschef Linda Kinell Lindström.
Frågor om den egna ekonomin
De frågor som kommit har handlat väldigt mycket om den egna ekonomin.
– Hur många kronor blir det för mig? Det behöver man hjälp att räkna ut och det bistår vi med. Vi har väldigt högt förtroende för vårt kundcenter och man har klarat den här delen på ett bra sätt.
Vilka reaktioner ser du framför dig under kommande månader?
– Nu går ju de första fakturorna ut från slutet av januari och några månader framåt beroende på om man har månads- eller kvartalsfaktura. Då får vi räkna med fler reaktioner och är beredda på det. Kundcenter får bland annat en uppdaterad frågor/svar-manual som vi tagit fram specifikt för höjningen som stöd.
Även i externa kanaler har det funnits diskussioner, till exempel på lokaltidningen ST:s Facebooksida.
– Ett flertal av reaktionerna där har varit att man har förståelse för höjningen. I möjligaste mån deltar inte vi i de diskussionerna – det krävs större sakfel för att vi ska gå in och ha synpunkter i andra kanaler än våra egna, säger Linda Kinell Lindström.
Hon pekar på betydelsen av en tydlig, intern kommunikation som täcker hela organisationen:
– De svar som alla våra 120 medarbetare ger på kundfrågor – till bekanta och andra – är oerhört viktiga. Så kunskap i hela organisationen är centralt, inte bara att man förbereder kundcenter.
Rikard Persson tillägger:
– Jag tror vi haft fördelar att försöka gå ut med information tidigt så att kunderna vänjer sig och att vi som företag inte behöver gå i försvarsställning. Även tidig information mot styrelsen om möjligheter och konsekvenser av en höjning har betydelse så att ledamöterna når ut med kunskap inom respektive parti.
Fredrik Mårtensson