Elpriserna har dragit iväg ordentligt i Sverige allt sedan hösten 2021 och har fortsatt att vara ovanligt höga på grund av Ukrainakriget. De kraftiga prisökningarna har påverkat landets elkunder. 76 procent har märkt av de högre elpriserna under vintern – extra mycket om man bor i villa eller radhus. Men även 69 procent av de lägenhetsboende har uppmärksammat de högre priserna, enligt en undersökning som Novus genomförde i mars på uppdrag av företaget Billogram.
Undersökningen visar även att runt en fjärdedel av kunderna har sett över sina elavtal och att lika många anser att inställningen till det egna elhandelsbolaget försämrats. En majoritet, 67 procent, menar att det är politiska beslut som ligger bakom prishöjningarna – bara 16 procent tycker att det är elbolagens fel. Dock tycker en majoritet av kunderna att det skulle behövas bättre och mer tydlig information från elföretagen kring prisutvecklingen , till exempel på fakturan.
Ökad rörlighet i Kalmar
På Kalmar Energi har man märkt av en ökad rörlighet bland elkunderna allt sedan hösten.
– Jag är inte så överraskad över resultaten i undersökningen. Det är många kunder som hört av sig kring sina elpriser, även de som har anvisningspriser. Det finns ett större engagemang kring elpriserna och det är väldigt många fler som följer sin förbrukning på Mina sidor, säger Ulrika Dannert, försäljningschef privat/SME på Kalmar Energi.
– Vi har också sett en större rörlighet bland kunderna, både till och från oss. Ibland reagerar människor inte rationellt. Man får en hög faktura och så blir man missnöjd och byter.
För Kalmar Energis del har prisläget även påverkat företagets avtalsformer och de har nu tagit bort sina fasta avtal på grund av den volatila marknaden. Och det har även en del andra elhandelsföretag gjort.
– Att kunderna generellt är mer negativa kan bero på flera saker. Många kundtjänster har nog haft längre svarstider, som i kombination med högre elpriser och färre möjligheter att binda priset kanske lett till ett ökat missnöje. Det är många bäckar små. Samtidigt är elmarknaden så komplex och svår att begripa vilket inte gör saken lättare, säger Ulrika Dannert.
Kalmar Energi arbetar på flera fronter för att förbättra för kunderna.
– Vår kundtjänst har fått mandat att ge räntefria anstånd för de kunder som har svårt att betala. Vi försöker också öka informationen till kunderna på olika sätt, till exempel på hemsidan. Och vi har även en podd där vi bjuder in lokala gäster och ett avsnitt ägnade vi åt att förklara elmarknaden , säger Ulrika Dannert.
Stadigt inflöde till Borlänge Energi
Även på Borlänge Energi har det varit en ökad aktivitet i kundservice i takt med det ökade fokuset på elpriser.
– Det är många som läst i medierna om de höga priserna och undrar hur det kommer att påverka dem. Men våra kunder har varit relativt förskonade från större prisökningar eftersom vårt koncept Borlängepriset har legat betydligt lägre än snittpriserna på marknaden. Det är för att vi köpt in större delen av elen i förtid, säger Joel Norstedt, elhandelsansvarig på Borlänge Energi.
För Borlänge Energi har de höga elpriserna på marknaden faktiskt lett till ett stadigt inflöde av nya kunder det senaste året.
– Vi var faktiskt tvungna att sätta stopp för nya kunder ett par månader i våras. Vi hade inte handlat upp tillräckligt med el så att det skulle räcka. Men nu har vi öppnat för nya kunder igen, säger Joel Norstedt.
Hur ser du på den informationsbrist som många elkunder upplever?
– Jag tror att det är viktigt att vara proaktiv så att det inte blir några överraskningar när fakturan kommer. Vi försöker vara så transparenta som möjligt och förklara i ett tidigt skede varför vi kan behöva höja elpriset på grund av marknadsutvecklingen, till exempel genom att bifoga ett brev med fakturan, säger Joel Norstedt.
– Vi är ett kommunalt bolag och då har vi ett ansvar. Majoriteten av våra kunder är ju våra ägare – då kan man inte sticka huvudet i sanden när priserna ökar.
”Naturligt att se över sitt avtal”
Marie Lindh, ansvarig för elhandelsfrågor på Energiföretagen, menar att det är naturligt att folk ser över sina avtal när priserna ökar.
–Det har ju varit så mycket fokus på elpriser i medierna så det är inte så konstigt att man tittar på alternativ. Men det är viktigt att titta på avtalet som helhet. Det finns fler aspekter som man som kund bör kolla upp, till exempel uppsägningstider, övriga påslag och möjligheten att kunna prata med en kundtjänst. Det är väldigt tråkigt om kunderna tycker att relationen med elföretagen blivit sämre, säger Marie Lindh.
Hon är lite oroad över att oseriösa aktörer drar fördel av situationen och lockar in kunderna i osäkra avtal:
– Det finns ett fåtal oseriösa aktörer. Som motvikt har vi vårt initiativ Schysst elhandel, där de företag som ingår är certifierade och ska uppfylla 18 kundlöften. En viktig del handlar om information, den ska vara tydlig och förståelig, säger Marie Lindh.
Undersökningen i siffrorNovus undersökning genomfördes av fakturaföretaget Billogram under mars 2022. Totalt svarade 1 034 personer mellan 18 och 79 år.76 % uppger att elräkningen blivit högre26 % har valt att se över sitt elavtal och 19 % har informerat sig om prisbilden bland andra leverantörer45 % skulle välja mindre miljövänlig el om detta gav lägre kostnader.81 % vill kunna se och jämföra kostnaden med tidigare år på fakturan.67 % säger att det är politiska orsaker som ligger bakom de höga elpriserna, medan 43 % uppger energibrist och 37 % säger andra länders energipolitik.Källa: Billogram/Novus