Laxbutiken i Ljungskile har slagit ner sina laddstolpar bredvid Shellmacken och rastplatsen bredvid E6 i Uddevalla. Nu har man bytt till snabbladdning från Recharge vars koncept är publika supersnabbladdare på utvalda laddplatser tillsammans med profilerade partners.
Ikea är ett annat exempel, McDonalds ett tredje. I första omgång är målet att rulla ut tusen nya laddplatser med minst 150 kW effekt, som ger en laddningstid på 10–45 minuter beroende på biltyp och batterinivå.
– Så nu väntar vi bara på elnäten. En stor del av våra tusen laddpunkter hade redan varit driftsatta om vi hade haft tillräckligt med effekt, men elnätsbolagen lider lika mycket av detta, säger Maria Brant, chef för Recharge i Sverige.
– De har länge suttit inklämda i en gråzon utan tillåtelse till att investera tillräckligt. Det har varit och är fortfarande otydligt om de får bygga på prognos och på vilken nivå de får investera i utökad kapacitet.
Laddad lunch
Det finns många parametrar för en lyckad lunch längs vägen för elbilsägare. En är det lokala elnätets kapacitet men trycket på laddinfrastrukturen ökar i rask takt. Enligt Trafikanalys kommer antalet helt eldrivna bilar i Sverige att passera 660 000 under 2025. Att då bli sittande utan att kunna ladda klart är inte alls bra, påpekar Maria Brant.
I Ljungskile kan lunchen däremot gå undan framöver. På Laxbutikens parkering har Recharge tillsammans med Uddevalla Energi byggt upp en laddstation bestående av en effektmodul med 600 kW installerad kapacitet och fyra laddpunkter, ”satelliter”. Nu utvidgar man till åtta, men med tanke på alla tiotusentals passerande personbilar på motorvägen nedanför rastplatskullen så känns inte det som en överdrift.
Ökar i Sverige
Recharge är ingen novis på laddmarknaden. Idag har företaget Nordens största öppna laddnätverk med över 2 400 laddpunkter i Sverige, Norge och Finland. Den svenska delen har emellertid hittills fått ligga lite i träda mellan Norge och Finland.
– Också i Norge finns utmaningar men utrullningen av nya laddstationer har gått snabbare än i Sverige. Vårt nätverk i Norge är idag betydligt större men det är nu dags att öka tempot även i Sverige, säger Stian Mathisen, näringspolitisk ansvarig på Recharge, från koncernens nya huvudkontor i Moss.
Redan 2011 gick Fortum in på laddmarknaden med Norge i spetsen som världens största elbilslabb. Under namnet Fortum Charge & Drive satsade man på en blandning av bred kundbas och spetsade pilotprojekt. 2017 etablerade Fortum Charge & Drive världens första och största publika V2G-garage – vehicle to grid, stödladdning från bil till elnät – med fler än hundra laddplatser centralt i Oslo.
Fortums syfte med Charge & Drive var att satsa brett och internationellt. Efter att ha tappat tålamodet med ojämna nordiska marknader och ländernas dåligt synkroniserade satsningar på laddinfrastruktur så klev istället Infracapital in som huvudägare 2020. Bolaget knoppades då av från Fortum och bytte namn till Recharge.
Nätet hinner inte
V2G-garaget i Oslo finns kvar men nu koncentrerar Recharge sig främst på att öka utrullningen av snabbladdare över hela Norden. Inte minst är målet att lyfta Sverige in i den nordiska laddgemenskapen, men i vissa delar av landet går det väldigt trögt, tycker Maria Brant. Stian Mathisen ser samma sak från Norge:
– I Sverige hinner inte elnäten med i utvecklingen. Det är fara för allvarliga flaskhalsar framöver, något som kan sätta käppar i hjulen för utvecklingen i centrala delar av landet där det körs mest elbil, säger Stian Mathisen.
Balanserar lasten
En ljuspunkt är teknikutvecklingen som i allt större grad kan putta marknaden åt rätt håll. Supersnabbladdning innebär laddning till 80 procent på cirka en halvtimme, men hur snabbt det kan ske beror på omgivningen, bilens laddkapacitet och batteriets storlek och status.
En central funktion i den nya generationen laddinfrastruktur är dynamisk lastbalansering, som med smart automatik balanserar effektuttaget mellan de parkerade laddande bilarnas olika behov. När batteriet har laddats till över hälften kan laddkurvan gå ner i effekt och frigöra laddning till bilen bredvid. Därmed används elnätets resurser på ett bättre sätt.
– Med lastbalansering maximeras laddningen till bilarna, samtidigt som belastningen på nätet minimeras. Det är den typen sajter vi framöver ska bygga upp i Sverige, säger Maria Brant.
Snabbt i Uddevalla
Det är också här den integrerade partnerskapsmodellen passar som handen i handsken, menar man hos Recharge, där varje affär tar utgångspunkt i de specifika lokala förutsättningarna. Det lokala elnätsföretagets möjligheter och lösningsförmåga lägger då ribban för varje enskilt projekt, som i Ljungskile där Uddevalla Energi ansvarar för det lokala elnätet.
– När Laxbutiken behövde bygga om sin parkeringsplats var Uddevalla Energi snabbt framme. De har varit mycket aktiva i projektet och för Recharge kunde anslutningen levereras ett halvår snabbare än vanligt, säger Maria Brant.
– Det finns många nätbolag som inte har effektbrist i nätet eller som hanterar utmaningarna på ett mycket proaktivt sätt. Här fick vi svar på vår effektförfrågan inom en månad, säger Maria Brant.
– Ofta tar det ändå tid att få fram kapaciteten rant fysiskt men hur man hanterar tillstånd, planering och projektering betyder enormt mycket i sammanhangen. Ibland har man också tur, som i Ljungskile där Uddevalla Energi ändå var tvungen att uppgradera nätstationen.
Kempower bakom tekniken
Den konkreta laddtekniken levereras av Kempower, vars systemplattform ChargEye övervakar och styr laddningen i realtid. Den finska laddutrustningsleverantören har tagit sig in i Sverige via de stora elbussgaragen, som i Jönköping och Strängnäs, och tidigare i år utsågs företaget till Scanias globala laddleverantör.
I Norge och i Finland bygger Recharge mycket tillsammans med Kempower. Nu vill man upprätta en helt ny generation laddplatser också i Sverige med Laxbutiken som den första publika Kempower-sajten.
Kempower ägs av familjkoncernen Kemppi som kuriosa nog startade med svetsutrustning 1949 och idag är världsledande med sitt IoT-baserade övervakningssystem WeldEye som upptäcker dolda svetsdefekter. Med elbilsboomen blev vägen till smart laddstyrning kort och produktnamnet ChargEye var givet.
Som laddoperatör är tyvärr det enda vi kan göra att dra en könummerlapp hos lokala nätbolag och hoppas på mer kapacitet
Politikens ansvar
I slutändan är laddning av elbilar en politisk fråga. Klimatomställningen kräver fler laddplatser, marknaden är positiv och många vill investera i laddinfrastruktur. På drygt ett år, sedan mars 2021, har försäljningen av elbilar i Sverige ökat med hela 253 procent, tack vare den förändrade klimatbonusen som i högre grad än tidigare belönar den som väljer att köra miljövänligt.
Det är jättebra, menar Maria Brant. Det finns idag ett bra kommersiellt underlag, det saknas inte längre affärsmodeller och inte heller de långa ledtiderna med alla tillståndsprocesser är längre det huvudsakliga problemet, utan det är brist på kapacitet i nätet, menar hon. Situationen är särskilt kritisk i elområdena SE3 och SE4.
– Om inte Sverige förmår att bygga ut en rikstäckande laddinfrastruktur kommer vi som land inte att kunna ställa om från fossildrivna transporter. Som laddoperatör är tyvärr det enda vi kan göra att dra en könummerlapp hos lokala nätbolag och hoppas på mer kapacitet, säger Maria Brant.
Morten Valestrand