När jag började på Karlskoga Energi & Miljö så visste jag inte speciellt mycket om energibranschen. Jag hade arbetat med allt från babyblöjor, reklambyrå, skadedjursbranschen till transportnäringen. Att energi var viktigt och nödvändigt, absolut. Men ganska tråkigt och mest förvaltande. Man gör nog som man alltid har gjort tänkte jag.
Nu, fem år senare, så är vi lika viktiga och nödvändiga. Förvaltande, visst, vi förvaltar infrastrukturer för åtskilliga miljarder. Det ska vi fortsätta att göra på bästa möjliga sätt. Men vi utvecklar också – och vi är allt annat än tråkiga. Vi är en bransch under en enorm utveckling, vilket inte alltid är så lätt. Det skaver och tar emot. En del medarbetare tycker det tar emot mer än andra. Men de allra flesta växer med utmaningen. Vi märker också hur ny kompetens måste tillföras. Kompetens vi kanske inte ens trodde vi behövde bara för några år sedan.
I takt med den här förändringen så börjar en ny generation arbetskraft söka sig till vår bransch. Det är den generationen som väljer arbetsgivare utifrån hur vi bidrar till samhället – vårt arbete kring hållbarhetsfrågor, men också nyttan av vilka tjänster vi levererar. Även arbetskamrater och vilken chef hen kommer att få är viktigt, ja kanske helt avgörande.
Vi har också medarbetare som varit hos oss i många år, som nu får allt större möjligheter att utvecklas i sin yrkesroll. Det kan gälla specialisttjänster likväl som att utvecklas i sin ledarskapsresa.
Vi ska alltså lyckas locka nya talanger och samtidigt behålla äldre, mer erfarna medarbetare. Och vi gör det så bra just nu! Jag vet att jag inte kan uttala mig om en hel bransch, men jag märker hur det bubblar av intresse när vi går ut med rekryteringar. Det är ofta både många, men framför allt mycket kompetenta sökande. Allt oftare förvånas jag över att dessa personer ens söker jobb hos oss. För några år sedan tror jag inte att det hade varit aktuellt.
Vi ska lyckas locka nya talanger och samtidigt behålla äldre, mer erfarna medarbetare.
Men vad gör oss i energibranschen attraktiva och kanske lite sexiga, förutom att det skrivs om oss, och elpriserna, i massmedia nästan varje dag? Jag tror att det finns några grundläggande delar som är extra viktiga och som är mina medskick:
Visa vart företaget ska. Ha en tydlig vision och tydliga mål! Ha en stabil ekonomi – inte många vill söka jobb om det är osäkert och neddragningar. Medarbetarna vill se satsningar framåt.Fokusera företagets kommunikation till sociala medier. Se också till att vara tillgänglig för att svara när kunder och andra ställer frågor där. Vad har vi lärt oss under corona? Erbjud goda möjligheter när det gäller att jobba hemma, fördela arbetstiderna och så vidare.Vad har vi för förmåner kring sjuk- och föräldraledigheter? Är vi moderna eller gör vi som vi alltid har gjort?Hur blir cheferna alltmer synliga i verksamheten? Kanske vågar vi döda chefsrummen och arbeta ambulerande ute i verksamheterna. Vad händer om vd:s rum försvinner och blir ett konferensrum istället?Skapa ett lärande arbetssätt. Prova, gör annorlunda och prova igen. Mandat, mandat, mandat. Ge medarbetarna tydliga mandat. Fråga inte chefen om varje steg. Våga fatta beslut och gör det med nyttan och kunden i fokus.
Jag tror att ovanstående – och självklart en massa andra saker som jag inte tänkt på – har gjort att vi som bransch blivit en alltmer spännande arbetsgivare och en helt avgörande spelare för att fortsätta utveckla Sverige mot en fossilfri välfärdsnation.
Sebastian Cabander