När rökgaser renas vid avfallsförbränning bildas flygaska, ett farligt avfall med höga halter av bland annat tungmetaller och klorider. I Sverige genereras varje år cirka 300 000 ton flygaska när avfallet energiåtervinns för att ge fjärrvärme och el. Omkring hälften av flygaskan skickas i dag till ett nedlagt kalkbrott på ön Langøya i Oslofjorden. Resten läggs på deponi i Sverige.
Men snart finns ett alternativ för landets fjärrvärmeföretag när Ragn-Sells sätter igång sin nya anläggning i Högsbytorp, i Upplands-Bro kommun, utanför Stockholm, där företaget redan är beläget bredvid Eons kretsloppsanläggning.
Den nya anläggningen, som fått 51 miljoner kronor i stöd av Klimatklivet, bygger på tekniken Ash2Salt – ett patent som är framtaget av Ragn-Sells innovationsbolag EasyMining. Metoden utvinner kalium och flera andra värdefulla ämnen ur askan, medan miljögifter och andra oönskade ämnen tas bort ur kretsloppet.
– I och med Ash2Salt finns nu ett hållbart alternativ för Sveriges kraftproducenter. Jag hoppas att vi kan få möjlighet att visa branschen fördelarna med vår cirkulära lösning så fort den är i drift, säger Jonas Wibom, produktansvarig på Ragn-Sells.
Tre salter utvinns
Anläggningen i Bro är en av de största satsningar som gjorts inom materialåtervinning i Sverige och har kostat omkring 600 miljoner kronor. Driften kommer bestå av sex skiftlag med två operatörer i varje lag som ska bemanna anläggningen dygnet runt, alla årets dagar.
– Vi kommer att kunna ta hand om 130 000 ton om året till att börja med. När vi har anläggningen i gång och ser var eventuella flaskhalsar finns tror jag vi kan nå upp till 150 000 ton, alltså omkring hälften av den avfallsförbränningsaska som bildas i Sverige per år, säger Jonas Wibom.
I Ash2Salt-processen tvättas flygaskan och tre kommersiella salter utvinns från tvättvätskan: natriumklorid, kaliumklorid och kalciumklorid.
– De kommer att vara jämförbara med konventionella salter på marknaden fast med klart mycket lägre klimatpåverkan, berättar Jonas Wibom.
– De här salterna är ju lokalproducerade. Det finns ju ingen saltframställning i Sverige annars, varken saltgrottor eller saltbassänger av den typ som finns vid Medelhavet.
En del går till halkbekämpning
Ragn-Sells har tecknat avtal med en nordisk saltdistributör som att ansvara försäljningen av alla salter.
– Vi är bra på att behandla avfall och återvinna avfall, men vi har inte tillräcklig kunskap för att ge oss in på en råvarumarknad. Därför är det en stor fördel att ha en aktör som kan hjälpa oss med att sälja salterna.
En av kunderna är PEAB som köper in natriumkloriden till halkbekämpning.
– Sveriges kommuner och Trafikverket ser fördelar med att handla upp ett salt som är återvunnet och har en lägre klimatpåverkan, säger Jonas Wibom.
Kaliumkloriden köps av industrier, inte bara i Sverige, och används framför allt som gödningsmedel.
– Företagen ser många fördelar med den lägre klimatpåverkan. Här handlar det också om försörjningstrygghet. I dag kommer nämligen mycket av den kaliumklorid som säljs från Belarus.
Fler användningsområden
Totalt kommer 20 procent salt kunna plockas ut ur flygaskorna. Övriga 80 procent är icke lösliga och de resterna återstår att finna användningsområden för. Askresten kan innehålla låga halter av mindre nyttiga ämnen som kommer från en förbränningsanläggning. En fördel är ändå att den här resten blir möjlig att deponera som icke farligt avfall, vilket kan jämföras med flygaskan som annars måste lagras med speciellt tillstånd på deponi för farligt avfall.
– Vi jobbar med olika projekt för att vi ska kunna få in så mycket som möjligt av det som återstår efter att flygaskorna gått igenom Ash2Salt-behandlingen, säger Jonas Wibom.
Ragn-Sells har jobbat mycket med att få en så väl fungerande och energieffektiv logistik som möjligt för flygaskorna. Hittills har alla flygaska gått via lastbil, men Ragn-Sells har nya planer för att minska klimatutsläppen. Nu pågår utvecklingen av en batteridriven lastbil som ska frakta askan in till anläggningen.
Energibehovet på anläggningen fylls av ånga från Eons kraftvärmeverk som ligger granne.
– Vi håller på att bygga en pipeline för ångan nu. Flygaskan från Eon blåser vi redan idag via en ledning till oss. Det fungerar väldigt resurseffektivt, säger Jonas Wibom.
Nu har flera företag börjat teckna avtal med Ragn-Sells om att omhänderta sin flygaska, bland annat Bollnäs Energi och Söderenergi.
Ash2SaltI Ash2Salt -processen blandas vatten och aska i en reaktor, sen löses salterna upp och askresten avskiljs på ett filter. Den saltlösning som blir kvar går vidare till ett reningssteg där svavel, gips, metaller och en del kväve tas bort. Sedan avskiljs ammoniumsulfat, som ska kunna återanvändas vid rökgasreningen.Det som är spännande är det som kommer efter dessa steg, menar Jonas Wibom, produktansvarig på Ragn-Sells:
– Det är där patentet börjar. Det nya är att vi koncentrerar upp den här lösningen så att natriumklorid och kaliumklorid fäller ut ur kalciumkloriden. Sen går vi in i nästa steg och gör i princip samma sak igen och ser till att kaliumkloriden kristalliseras ur natriumkloriden, egentligen är det en simpel teknik.
Marie Kofod-Hansen