Efter två års analyser och förberedelsearbeten har Jämtkrafts styrelse nu beslutat att bygga ett nytt kraftvärmeverk (75 MW) i Östersund. Anläggningen ska byggas bredvid det befintliga kraftvärmeverket i Lugnvik, som med sina 125 MW även fortsättningsvis kommer att stå för merparten av energin i kommunen.
Den totala investeringen blir 1,5 miljarder kronor vilket också inkluderar förstärkningar i fjärrvärmenätet.
– Östersund fortsätter växa och vi behöver bygga en ny anläggning för att hålla staden varm. På det här sättet kan vi också fasa ut fem mindre reservpannor som går på tjockolja, säger Ylva Andersson, tillförordnad vd på Jämtkraft.
Elpriserna talar för kraftvärme
Att välja en kraftvärmelösning var inte självklart. Ett alternativ hade varit att bygga en hetvattenpanna, som enbart levererar fjärrvärme. Men utvecklingen på elmarknaden talar för ett kraftvärmeverk, med både el- och värmeproduktion, menar Ylva Andersson.
– Under de närmaste åren kan elpriserna gå både upp och ned, men på fem-tio års sikt kommer elpriserna att öka med den efterfrågan som vi ser. Så våra kalkyler ser bra ut, även om det alltid finns osäkerheter – inte minst på grund av det dramatiska omvärldsläget, säger Ylva Andersson.
Jämtkraft planerar också att sälja stödtjänster till Svenska kraftnät från kraftvärmeverket och man har också analyserat möjligheterna med koldioxidinfångning för industriella ändamål.
– Vi har gjort en utredning om att producera förnybara bränslen i anslutning till kraftvärmeverket, till exempel flygbränsle. Men vi kommer inte att vara producent – däremot samverkar vi gärna med andra industriella aktörer. Då kan vi leverera både el och koldioxid, säger Ylva Andersson.
Goda möjligheter att lösa bränslefrågan
Bränslet i det nya verket kommer att vara returträ samt biobränsleavfall från skogs- och sågverksindustrin. Ylva Andersson räknar med att det blir hårdare konkurrens om bioråvaran framöver, men ser inga större skäl till oro.
– Vi har en bra geografisk positionering och har mycket skogsindustri runt omkring. Jag tycker att vi har goda möjligheter att lösa bränslefrågan på ett effektivt sätt, säger hon.
Närmast ska Östersunds kommunfullmäktige klubba ett finansieringsbeslut i slutet av mars. Sedan påbörjas bygget i höst. Om allt går enligt plan ska anläggningen vara i drift i januari 2025.
Johan Wickström