Ingen dag är den andra lik på Umeå Energis marknadsavdelning. Som marknadsförare arbetar Linda Karlsson både med klassisk reklam och mycket annat. Bolagets webbsida ska hållas uppdaterad med aktuell och relevant information, nya broschyrer, bilder och säljmaterial ska tas fram, reklamplatser ska bokas och massvis med data behöver analyseras.
– Vi gör varumärkesundersökningar, omvärldsbevakningar och bedömer vilken strategi som vi bör välja i kommunikationen, säger Linda Karlsson.
– Många tror att marknadsföring bara handlar om att producera reklam och kampanjer. Men det är egentligen en rätt liten del av mitt jobb.
Linda Karlsson arbetar både operativt och som projektledare, där hon koordinerar medarbetare på energibolaget samt de reklam- och mediebyråer som hjälper till med marknadsföringen. En trend hon kan skönja den senaste tiden är att energifrågor blivit betydligt mer prioriterade. Umeå må vara förskonat från de höga elpriser som drabbat södra Sverige, men energibolaget noterar ändå en ökning av kundkontakterna samt en större efterfrågan på information, både från privatpersoner och företag.
– En annan trend är att kundernas val av energibolag i större utsträckning styrs av andra faktorer än priserna. Som till exempel kvaliteten på kundtjänsten, hållbarhetsfrågor och hur betalningslösningar och digitala hjälpmedel fungerar.
En utmaning med jobbet är att det är lätt att bli hemmablind. Att man vänjer sig vid för svåra termer och ämnen och missförstår vad kunderna vet eller är intresserade av.
– Därför är det viktigt att regelbundet göra kundundersökningar och få värdefulla kundinsikter så att informationen blir relevant och enkel att förstå, säger Linda Karlsson.
En annan utmaning är de allt högre lagkraven som ställs på hållbarhetskommunikation: att verkligen kunna underbygga det som hävdas. Men marknadsförare är ett roligt och varierande jobb, som passar den som både tycker det är kul att bolla nya idéer och sedan se till att genomföra dem och analysera resultaten.
– Och energisektorn är otroligt spännande just nu i och med allt som händer. Det är kul att känna att samhället påverkas i en positiv riktning, avslutar Linda Karlsson.
En arbetsdag7.30 Kollar mejlen, planerar
dagen och utför snabba ärenden.
8.15 Dagligt avstämningsmöte med teamet.
9.00 Uppstartsmöte om nytt samarbete som ska kommuniceras.
10.00 Förmiddagsfika.
10.15 Tar fram en enkät och skickar ut till målgruppen.
11.30 Lunch och måbra-tid.
13.00 Avstämningsmöte för arbetet med ny webb.
14.00 Mejlar byråer för att få en uppdatering om hur kampanjerna fortlöper.
15.00 Gör en presentation av den senaste kampanjen.
16.00 Checkar ut för dagen.
Linus Olin