Elhandelsbolagen går igenom en tuff tid. De höga elpriserna under året har gjort att många av bolagen har problem med likviditeten. De måste ligga ut med höga kostnader innan de får betalt av sina kunder.
– Elhandelsbolagen påverkas otroligt mycket av det turbulenta prisläget, berättar Pär Kaller, vd på elhandelsbolaget, Bixia.
– Många har kanske inte säkrat sina fastprisavtal, vilket kan leda till stora problem. Vi kanske inte får betalt förrän 45 dagar senare för den el vi köper in. Det betyder att vi måste ligga ute med stora summor.
En del av elen köper Bixia in från Nordpool, men merparten kommer från småskaliga producenter:
– Vi jobbar på med bilaterala avtal. Det går ju väldigt bra nu för de småskaliga producenterna med det höga elpriset, vilket är utmärkt. Men de höga elpriserna är utmanande för oss. Vi försöker tighta till betalningsterminerna så att vi får en bättre likviditetssituation och mer jämvikt mellan inköpt produktion och såld förbrukning.
Stort tryck på kundservice
Det är inte bara likviditeten som är en utmaning berättar Pär Kaller:
– Vi har ett otroligt stort tryck på Kundservice. Det här med elprisavtal har utvecklats till en högintresseprodukt på ett par månader. Kunderna är villrådiga och behöver hjälp från oss.
Genom att anställa fler på Kundservice och utveckla informationen på hemsidan försöker Bixia hjälpa kunderna så bra och snabbt som möjligt:
– Vi får otroligt många och långa samtal från oroliga och ibland gråtande kunder. Samtalen handlar inte bara om själva elprisavtalet utan de undrar också hur de ska kunna spara på elen för att få ner kostnaderna. Det är en svår tid för många kunder nu.
Jag tycker att branschen hittills har varit dålig på att bygga upp en positiv kundupplevelse.
En ny trend är att flera av kunderna anpassar sig till de höga elpriserna på olika sätt. Därför behövs det en tätare kommunikation med kunderna för att veta hur de planerar sin elanvändning, menar Pär Kaller:
– Vi ser att företag skjuter på sin produktion för att få det lägsta elpriset och lägger produktionen nattetid. En utmaning för oss är att få den informationen från kunden. Vi behöver veta när produktionenr planeras, för annars fungerar inte de beräkningar vi har gjort för elförbrukningen hos våra kunder.
”Kommunikationen måste bli bättre”
Pär Kaller tycker att energibranschen i allmänhet har en del att lära när det gäller kommunikation med sina kunder.
– Jag tycker att branschen hittills har varit dålig på att bygga upp en positiv kundupplevelse. Jag har tidigare jobbat i finansbranschen och min erfarenhet är att banker har en bättre kommunikation med sina kunder och att kunden är mer i fokus. I det läget som energibranschen befinner sig i nu måste kommunikationen med kunderna bli mycket bättre.
Bixia jobbar för att bli mer proaktiva för att ge ett bättre stöd till sina kunder.
– Vi kan ju redan nu se vilka som kommer att få enormt höga elräkningar framöver. Vi behöver finnas för dem och ge dem stöd. Vi bygger upp en funktion i fakturasystemet så att vi ska kunna skicka ut ett mer personligt meddelande tillsammans med räkningen.
En annan utmaning berättar Pär Kaller, är att regeringen går ut med sina ambitioner om att hjälpa elkunderna med de höga fakturorna, men att inga konkreta förslag kommer:
– Hittills är det mest bara ambitioner, det finns inga klara förslag. Varje gång skapar det en massa oro bland våra kunder och vi har inte mer information än vad kunderna har. Vi kan inte annat göra än att hänvisa till Regeringskansliets pressmeddelande. Det är frustrerande och en utmaning. Vi behöver klara besked från regeringen, säger Pär Kaller.
Nu hoppas Pär Kaller att Energiföretagen kan hjälpa till och ta tag i situationen.
– Medlemskapet i Energiföretagen är viktigt för oss. Det är vår chans att bolla den svåra situation vi befinner oss i nu och det är också ett bra sätt att göra vår röst hörd. Nu hoppas jag på att våra tankar förs vidare till makthavarna så att vi kan få besked om eventuella stödinsatser så snart som möjligt.
BixiaKunder: 200 000.Producentkunder: Ca 500.Inköp av närproducerad el (2022*): ca 5.0 TWh.Omsättning (2022): ca 7,0 miljarder kr.Anställda: 70
Källa: Bixia.
Marie Kofod-Hansen