Magnus Ericson är vad han själv kallar en riktig datornörd och intresset för datorer går långt tillbaka. Han påbörjade sin it-bana för 30 år sedan, bland annat som it-konsult, och anställdes på Uddevalla Energi 2006.
– Jag var ju, eller är, en datanörd och då räckte det. Idag måste man också kunna prata med folk, då det är ett socialt arbete. Från början gick jag många kurser och fick många traditionella certifieringar från bland annat Microsoft. Det var väldigt populärt då för att visa upp sin kunskap och få bevis på vad vi kunde. Nu jobbar nog allt fler med ”learning by doing” i och med att det digitala rör sig så snabbt, säger Magnus Ericson.
Och learning by doing behöver inte vara något negativt. I ett snabbrörligt digitalt landskap lyfter Magnus fram att det behövs ett privat intresse för att utvecklas. Han började med tv-spel och säger att han idag uppskattar brandväggar och säkerhet lika mycket som tv-spel. Som it-ingenjör på Uddevalla Energi är säkerhet och strategi två centrala utgångspunkter.
– I mitt arbete är det viktigt att se in i spåkulan – vart vill vi och vart är det rimligt att vi ska? Vi måste se till att vi har en stabil och säker plattform för våra kollegor eftersom vi arbetar med samhällskritiska funktioner.
Mer prat om säkerhet
Det gäller också att hålla saker och ting skilda från varandra så att det inte blir en säkerhetsglipa i ena delen på grund av den andra. Han och kollegorna måste se till att det administrativa digitala arbetet och processmiljön är avskilda från varandra.
– Användarna är vår största tillgång men även vår största utmaning. När säkerheten brister är det oftast på grund av användare. Ibland kan vi på it-avdelningen nog upplevas som jobbiga, men tyvärr så måste vi vara det.
Det pratas mycket mer om säkerhet idag än för bara fem år sedan menar Magnus och berättar vidare att det finns en medvetenhet om att it-säkerhet är viktig och det sätts in mer resurser på arbetet.
– Dock är det tråkigt att det krävs brister i säkerheten – om det som skedde både på Coop och i Kalix kommun – för att det ska få uppmärksamhet.
Snabba förändringar
I en snabbt föränderlig del av branschen gäller det att hålla sig uppdaterad.
– Man måste hela tiden lära sig nytt, jag blir aldrig klar. Det kan låta jobbigt men i och med att det hela tiden kommer nya lösningar så måste jag ta del av dem. Det gör det enklare för alla, speciellt för användarna. Det är ett ansvar som vi i energibranschen har gentemot invånarna i Uddevalla, säger Magnus Ericson.
Att arbeta med it ser annorlunda ut idag jämfört med förr. På 90-talet var det färre grejer och it var inte en del av allt, överallt, som det är idag. Det innebär att jag behöver kunna lite om allt. På större It-bolag finns det fler personer som arbetar och man kan spetsa sig. Det kan jag inte nu.
Hur ser en typisk arbetsdag ut?
– Jag har ingen typisk arbetsdag och ingen vecka är den andra lik. Jag har givetvis stående möten, men annars styrs mina dagar av hur miljön mår. Vi har ständigt pågående projekt och något som behöver lösas, det är alltid olika saker. Jag är slutdestinationen om något är krångligt, så det är mycket problemlösning.
En arbetsdag för Magnus Ericson
6:30 En första kontroll av miljön och åtgärda eventuella fel. 7:30 Kollar mejlen, planerar dagen och utför snabba ärenden.8:15 Dagligt avstämningsmöte med teamet. Går igenom vad alla ska göra.9:00 Projektmöte om nya säkerhetslösningar som ska implementeras. 10:00 Förmiddagsfika.10:15 Omvärldsbevakning.
11:30 Lunch och måbra-tid. Tar gärna en lunchpromenad med kollegorna.13:00 Jobbar med pågående projekt för bolaget.15:00 Går igenom/planerar för projekten som ligger i närtid.16:00 Checkar ut för dagen.
Linda Nyström