Det blev den blivande lastbilschauffören Isabella Sommerhall som fick inviga Mälarenergis första laddstation för tung trafik på tisdagen (den 29 november). Det skedde på STOP 128, ett truckstop vid E18 utanför Västerås.
Denna laddstation kommer att kunna mata ut 360 kW effekt, vilket betyder att det tar cirka 30 minuter att ladda för 17-18 mils färd. I anslutning till laddstationen installerar Mälarenergi även tre laddare för personbilar på 50 kW.
– Vi har ett inriktningsbeslut att satsa på laddstationer och målet är att vi ska ha 300 publika laddpunkter innan årsskiftet här i Mälardalen. Och för att klara utsläppsmålen är det viktigt att vi även har laddstationer för tung trafik, säger Misagh Mogadasi, avdelningschef för marknad och försäljning på Mälarenergi.
Tre stationer till nästa år
Nästa år kommer Mälarenergi bygga tre till laddstationer för tung trafik där Energimyndigheten ska stå för investeringskostnaden. Totalt stöttar myndigheten 139 laddstationer, så kallade elektrifieringspiloter, i detta finansieringspaket.
Än så länge är behovet att ladda tung trafik kanske inte så stort – det finns cirka 200 elektrifierade tunga lastbilar idag. Men på sikt räknar Mälarenergi med en helt annan marknad.
– Vi har sett prognoser om att hälften av nyförsäljningen av lastbilar 2030 kommer att vara elektrifierad. Så vi bygger proaktivt för att möjliggöra laddning i framtiden, säger Misagh Mogadasi.
Mälarenergi driftar och förvaltar sina laddstationer på egen hand. Företaget bygger även laddanläggningar åt bostadsrättsföreningar och fastigheter som man förvaltar och övervakar.
Men är det verkligen en bra affär att driva laddstationer?
– Vi tror att behovet av laddpunkter ökar successivt, men vi tittar inte bara ekonomiskt på denna investering. Det är även en fråga om ekologisk och social hållbarhet. De här stationerna är en del av den långsiktiga omställningen av samhället. För att klara klimatmålen är utbyggd laddinfrastruktur en jätteviktig pusselbit, säger Misagh Mogadasi.
"Smidig att köra"
Hur gick det då för Isabella Sommerhall, som studerar till lastbilschaufför på Edströmska gymnasiet i Västerås. Jo, hon fick prova på att både köra och ladda en ellastbil.
– Det kändes jättebra. Lastbilen var väldigt skön och smidig att köra och eftersom den är så tyst innebär det en väldigt bra arbetsmiljö. Jag hoppas att det snart åker runt flera ellastbilar i Sverige, säger Isabella Sommerhall.
Johan Wickström