I början av oktober klubbades EU:s krisförordning, som bland annat stadgar att medlemsstaterna ska sänka sin effektanvändning med 5 procent under höglasttimmar (de 10 procent av tiden då mest el används). Nu har regeringen gett Svk i uppdrag att upphandla förbrukningsflex under höglasttimmar mellan den 1 december och den 31 mars, för att klara detta mål och därigenom minska elpriserna.
Utgångspunkten är den färska rapport som Svk presenterade den 28 oktober, där man på regeringens uppdrag utrett förutsättningarna att upphandla förbrukningsflexibilitet och planerbar elproduktion.
– Tidigare har vi inte haft mandat att jobba med prispåverkande åtgärder. Men genom EU:s krisintervention finns det möjligheter för oss att upphandla flexibilitet. Vi kan dock inte – som systemansvarig myndighet – upphandla planerbar produktion för att dämpa elpriserna. Det går inte med det regelverk som finns i dag, säger Staffan Engström, enhetschef för nya stödtjänster och nätutnyttjande på Svk.
Tre alternativ
I utredningen har Svk tagit fram tre olika förslag som man nu ska se vidare på:
1. Aktören – till exempel ett elhandelsföretag – lämnar prisoberoende bud på spotmarknaden, det vill säga sätter ett takpris för hur mycket man är beredd att köpa för.
2. Aktören flyttar köpbud från höglasttimmar till andra timmar.
3. Aktören – till exempel en industri – åtar sig att kontinuerligt sänka sin elförbrukning med fokus på höglasttimmar.
– Det går att använda samtliga tre åtgärder för att få så stor effekt som möjligt. De passar olika aktörer olika bra, säger Staffan Engström.
Nu är det bråttom för Svk att ta fram ett färdigt underlag för upphandlingen:
– Det är en väldigt tight tidsram och Svk arbetar så snabbt vi kan med att ta fram definitioner av höglasttimma, förbereda upphandlingsdokumentation samt en ansökan till Energimarknadsinspektionen för användande av kapacitetsavgifter för finansiering.
Att bedöma potentialen för de olika åtgärderna är svårt, menar Svk. Men i utredningen framgår dock att flytt av köpbud (alt 2) kan ge större priseffekt än att lämna takbud på marknaden (alt 1). När det gäller alternativ 3, minskning av förbrukning, kommer den att ha en kontinuerligt prisdämpande effekt, men hur mycket är även det svårbedömt, enligt Svk.
Betalt per MW
Hur ersättningen kommer att se ut är inte klart än, men de deltagande förbrukarna kommer att få betalt för varje MW som man inte köper eller flyttar från höglasttimmar.
– När det gäller att flytta förbrukning gäller det ju att förbrukare gör åtgärder som de annars inte skulle ha gjort. Det är en bevisbörda som de måste redogöra för. Det finns en del svårigheter med detta, säger Staffan Engström.
Finansieringen av flexåtgärderna är tänkta att utgöras av kapacitetsavgifter och förutsätter ett godkännande av Energimarknadsinspektionen, som även ska bekosta det så kallade högskostnadsskyddet till elkunderna.
Jobbar vidare med mothandel
Svk:s förslag om att upphandla planerbar elproduktion för att dämpa elpriserna ska regeringen jobba vidare med. Svk har räknat på vad en tillkommande produktion om 1 000 MW skulle kunna ge för prispåverkan men har svårt att bedöma den verkliga potentialen för extra produktion denna vinter. Det skulle kunna bli mer eller mindre.
Parallellt med flexibilitetsåtgärderna jobbar Svk dock vidare med att upphandla mer produktion för mothandel i södra Sverige, i syfte att kunna öka överföringskapaciteten mellan de olika elområdena. Mothandel innebär att Svk betalar för ökad elproduktion i underskottsområdet och/eller en minskad förbrukning i underskottsområdet.
– Vi fick inte jättemånga svar men vi för nu dialog med några anläggningar som vi planerar att gå vidare med och skriva kontrakt med. Även detta kommer kunna få en prisdämpande effekt, konstaterar Staffan Engström.
Johan Wickström