Inom de närmaste veckorna kommer Toveks Bil och Holmgrens Bil i Skövde ha varsitt batterilager på plats, där det ska gå att snabbladda sin elbil. Det är Skövde Energi som tagit initiativet till lagren och fördelarna är många enligt företaget: effekttopparna i elnätet kan reduceras med upp till 50 procent när snabbladdning för elbilar kombineras med batterilager. Det ger också vinster både för kunden i form av kostnadsbesparing och för elnätsägaren som annars behöver förstärka elnätet.
På Skövde Energi tillämpas effekttaxa. Som tack för hjälpen för att Skövde Energi får installera batterilager hos bilföretagen erbjuder energibolaget en sänkning av effekttaxan med cirka 50 procent. På så sätt sparar bilföretagen pengar på den lägre effekttaxan och kan dessutom ge en sina kunder en bra service med snabbladdning med hög effekt utan att behöva utöka sina abonnemang. Skövde Energi slipper bygga ut elnätet och tjänar också pengar på att leverera stödtjänster till Svenska kraftnät.
Stödtjänster finansierar investeringen
Enligt Johan Magnusson, utvecklingsledare på Skövde Energi, är det en ganska stor investering för företaget.
– Men vi har ändå valt att göra så här för om vi tar investeringskostnaden har vi full kontroll på hur batteriet körs. Stödtjänstaffären finansierar investeringen. Som tack för att vi får ställa batterilagren hos dem erbjuder vi en markant sänkning av effekttaxan, säger Johan Magnusson.
– Nyttan för elnätet är svår att räkna på, men det ger ju också en nytta för samhället och elnätet i stort. Batterilagren leder också till att Skövde Energi kan skjuta på investeringar i elnätet.
Batterilagren, på cirka 200 kW respektive 100 kW, är stora som mindre nätstationer och batterikemin innehåller inte kobolt.
– Kravet var att de inte skulle innehålla kobolt eftersom det är en konfliktmetall. Vi valde istället batterilager med LFP-kemi (litiumjärnfosfat). De brinner inte med låga, utan det blir bara rökutveckling vid en eventuell olycka. Batterilagren funkar därför bra att ha inomhus eller nära en byggnad.
Slipper bygga ut elnätet
Både Toveks Bil och Holmgrens bil ligger i ett expansivt område där flera industribyggnader är planerade. Det gör att det är osäkert hur stor kapacitet i elnätet som kan behövas i området. Redan idag är det i princip för liten kapacitet för att investera snabbladdarna i befintligt elnät.
– En installation av fordonsladdarna i befintligt nät hade lett till att vi fått byta transformatorer och dra in nya serviser. Vi hade behövt göra en investering på cirka 1,5 miljon för att möjliggöra det. Både vi och bilhandlarna tjänar på att installera ett batterilager där istället. Vi behöver inte göra dyra installationer i elnätet just nu, när vi inte vet vilken kapacitet som kommer att krävas i området, säger Johan Magnusson.
Eric Holmgren på Holmgrens Bil ser en stor nytta med batterilagret:
– Halva vår försäljning utgörs av laddbara bilar och vi behöver därför jobba aktivt med utbyggnationen av laddinfrastrukturen. I och med att efterfrågan på laddbara fordon ökar så ökar självklart behovet av att kunna ladda fordonen. Det behövs fler initiativ av den här typen för att kunna möta upp mot det snabbt växande behovet i Sverige, säger Eric Holmgren.
Stor utvecklingsverksamhet
Skövde Energi satsar rejält på utveckling av verksamheten. Det är mycket mer komplext med batterilager och stödtjänster än många vill ge sken av, menar Johan Magnusson:
– Frekvensmarknad, stödtjänster och elnätsproblematik – det är så mycket att sätta sig in i. Det som är spännande är att det inte finns något facit än. Det är få som kan det här. Vissa företag som säljer batterilager vill gärna ge sken av att de har kompletta lösningar, men de kan inte alltid leverera hela affären och tekniken som krävs.
Batterilagren leder också till att Skövde Energi kan skjuta på investeringar i elnätet.
Skövde Energi har ett nära utvecklingssamarbete med Varberg Energi där företagen fokuserat på lite olika saker. Varberg Energi har kommit långt med privatmarknaden, med fordonsladdare, solceller och batterilager, medan Skövde Energi har koncentrerat sig på de industriella applikationerna som till exempel tunga fordonsladdare för lastbilar.
– Vi har utvecklat ett gemensamt styrsystem med Varberg Energi, som fungerar för styrning av allt från små och stora fordonsladdare till batterilager, vindkraftverk samt stora och små solcellsanläggningar. Nu utvecklar vi en app ihop för flextjänster, vilket är ett första steg för att kunderna ska kunna välja vad vi kan styra hemma hos dem för att uppnå en högre grad av energieffektivisering, säger Johan Magnusson.
Skövde Energi har också fått medel från Energimyndigheten för installation av tunga fordonsladdare i batterilager på fyra platser i Skaraborg.
– Det blir bra på flera sätt eftersom elnätet inte hade orkat med några tunga fordonsladdare här och det blir också en bra stödtjänstaffär för oss.
Johan Magnusson tycker att det talas för lite om systemnyttan med batterilager.
– Batterilagren leder ju i praktiken till att vi sparar vattenkraftsenergi som man kan använda vid ett senare tillfälle. Ett batterilager på en 1 MW kan ju balansera upp de obalanser som man få från ett vindkraftverk på 2-3 MW, säger Johan Magnusson.
Effekttaxa hos Skövde energiEffekttaxan tar hänsyn till hur mycket effekt som kunderna använder under olika tider och månader på året. Priset är till exempel högre under perioden november till och med mars mellan kl. 06-22, då elnätet har som högst belastning. Målet är att få kunder att tänka över sin energianvändning och använda el på ett genomtänkt sätt så att det inte uppstår effekttoppar i elnätet.
Marie Kofod-Hansen