Varberg Energi har länge legat i framkant när det gäller tekniska lösningar. På det västsvenska energibolaget är siktet inställt på att bygga ett ”elengagemang” med kunderna för att de tillsammans ska kunna bidra på Svenska kraftnäts växande stödtjänstmarknad för att till exempel stabilisera frekvensen i elnätet.
Det handlar om att aggregera kundernas samlade effektresurser: laddboxar, solceller och batterier, och använda dem där de behövs mest – vilket kan ge en ytterligare en intäkt till elkunderna utöver den egna solelsproduktionen.
Investerat i eget nätbatteri
I syfte att öka flexibiliteten har Varberg Energi också investerat i ett eget nätbatteri (400 kw/800 kWh) bredvid huvudkontoret och företaget ska även bygga ett större batteri (10 MW) som ska stå klart till 2023. Inom den närmaste månaden lanserar Varberg Energi även det första hemmabatteriet, på 10 kW, för sina privatkunder som kan kopplas upp mot stödtjänstmarknaden.
När det gäller solel ökar den lokala installerade kapaciteten i rask takt. De höga elpriserna har gjort att intresset för solelsinstallationer exploderat. Men det tar sin tid att få dem på plats – idag är ledtiden 6-8 månader från beställning till färdig installation, om man nu får ett okej på offertförfrågan.
– Förfrågningarna har tiodubblats under det här året. Trots att vi har organiserat om oss internt för att möta den höga efterfrågan så har vi tyvärr tillfälligt behövt stänga möjligheten till nya förfrågningar från privatpersoner, säger Henrik Näsström, marknadschef på Varberg Energi.
– Nu springer vi alltså bara på större företagsförfrågningar tills vi har jobbat ikapp vår backlogg för privatkunder. Men självklart vill vi återuppta solcellsförsäljningen till alla målgrupper så fort som möjligt.
Erbjuder helhetslösningar
Lönsamhetsmässigt sticker inte solelen ut i företagets portfölj, enligt Henrik Näsström, men den är desto viktigare för att kunna erbjuda ”hållbara helhetslösningar”, som kan inkludera laddstationer, växelriktare till solcellsanläggningar och batterier.
– Mot den bakgrunden är det klokt att ta position i dessa typer av installationer så att rätt hårdvara och mjukvara installeras. Annars är vi rädda att det blir ett lapptäcke av olika installationer som inte erbjuder energisystemet bästa tänkbara miljönytta.
Varberg Energi betalar idag spotpriset plus 5 öre för kundernas solel. Men Henrik Näsström tror inte att det är denna betalning som enbart avgör kundens val av energiföretag. Elpriset är bara en av många viktiga delar i erbjudandet:
– Jag tror inte att det är elbolaget som betalar mest för elen som kommer att vinna affären. Det är snarare energiföretaget som kan erbjuda det bästa helhetskonceptet för sina kunder som kommer att ta marknadsandelar. Om det i så fall innebär att det blir färre elhandelsbolag i slutändan så tror jag att det bara är av godo.
– Det viktiga i sammanhanget är att våra kunder som vill kunna producera egen förnybar el får möjlighet till det och att det sker med växelriktare som är kompatibla med vår aggregeringsplattform. Då kan kunderna se sin solelsproduktion i vår app där de kan följa elpriser, ersättning från flexintäkter och följa sina förbrukningsmönster. Här är Varberg Energi väldigt långt framme, säger Henrik Näsström.
Utveckling av flextjänsterna
Arbetet med att utveckla flextjänsterna pågår för fullt. De sex vanligaste laddleverantörerna för privat bruk kan nu kopplas upp mot plattformen.
– Kunderna upplever inga begränsningar, men får ladda sina fordon till halva elpriset som tack för att de är uppkopplade. Vi kan även kommunicera med den vanligaste laddaren för tung transport och där har vi ett spännande samarbete på gång, säger Henrik Näsström och avslutar.
– Jag är helt övertygad om att energibolag behöver koppla upp resurser mot stödtjänstmarknaden för att vara relevanta i framtiden.
Johan Wickström