Erik Martinson
Ålder: 34.
Familj: Sambo Josefine.
Bor: Stockholm, Vasastaden.
Gör på fritiden: Åker skidor, segling, långa middagar med familj och vänner.
Personliga energitips: Installera solpaneler (såklart!).
3 lästips
The Lean Startup
Eric Ries
Zero to one
Peter Thiel
Jag kan ha fel
Björn Natthiko Lindeblad
I Svea Solars nyinflyttade kontorslokaler i Vasastan i Stockholm går alla medarbetare i strumpor, så även vd:n Erik Martinson. Ett 70-tal skor står prydligt uppställda i ett hörn.
– Det här med strumporna är en sak som vi skrev in i våra stadgar när vi grundade företaget och det har hängt kvar, säger Erik Martinson med ett leende på läpparna.
Det var 2013 som han och medgrundaren Björn Lind (båda nyexade från industriell ekonomi) satt i sin lilla lägenhet i Linköping och skissade på det företag som nu blivit ett av Europas största företag i solcellsbranschen.
– Vi har alltid varit intresserade av miljö och funderade på vindkraft först. Men det är så kapitalintensivt. Då började vi räkna på solceller och såg att det kunde bli ett bra case. Över tid kommer ju sol bli den största energikällan i världen.
Redan då, för nio år sedan, la man upp ribban högt – att ha en miljard kronor i omsättning till 2020. Och det har man nu passerat. I år räknar bolaget med en tillväxt på runt 100–120 procent och en omsättning på 2,2 miljarder kronor.
Svea Solar har tre affärsben: installation av solceller och batterier till villor, installation av större solelsanläggningar till företag samt byggande av solelsparker. Totalt har företaget 25 000 kunder i fyra länder med Sverige som största marknad (här har man runt en fjärdedel av villamarknaden). I portföljen ingår även bygget av Sveriges största solcellspark (18 MW), som nu ägs av Sparbanken Skåne.
– Alla affärsdelarna växer men störst potential är det i solparker och villamarknaden. När det gäller villainstallationer kan vi också hjälpa kunderna att optimera elanvändningen. Vi har möjlighet att styra 80 procent av deras last utan att de märker något.
Vi ska återkomma till energioptimeringen – men först ska vi titta närmare på marknadsläget.
Bakgrunden är bekant. Under de senaste tio åren har solelsmarknaden formligen exploderat. Under 2021 växte solkraft mest av alla kraftslag i hela världen – en ökning med 133 GW. Samtidigt har priserna på anläggningarna sjunkit kraftigt – fram tills corona.
Drygt två års pandemi och nu ett krig – hur har denna utveckling påverkat marknaden för solel?
– Det som händer i Ukraina är jättehemskt, men det visar också på hur beroende vi är av resurser utanför Europa. Vi behöver bygga ett mer hållbart Europa och nu har vi en chans att bli självförsörjande, säger Erik Martinson.
– Med det sagt är det väldigt utmanande med allt högre priser på halvledare, ökade fraktpriser och den lockdown som Kina haft. Allt detta har drivit upp priserna. Men samtidigt har elpriserna ökat ännu mer. Så även om solcellsanläggningarna ökat med 10–20 procent blir det en bra avkastning.
I EU:s Repower-strategi – för att fasa ut beroendet
av ryska energikällor – ingår solel som en central del. Redan i år ska ska solel motsvarande 15 TWh installeras på Europas tak, slås det fast i planen. Och dagen innan vår intervju lanserar den svenska regeringen ett ”kraftpaket” i linje med EU:s förslag, där man bland annat ska utreda möjligheten att ställa krav på att installera solceller på alla nya offentliga och kommersiella byggnader. Allt detta måste ju låta som mumma i en solelsentreprenörs öron.
– Ja, regeringens förslag ger ett viktigt signalvärde. Jag tycker att det ska vara standard att sol ska vara med i alla bygglovsansökningar och så skulle man få söka dispens om man inte vill ha det, säger Erik Martinson.
Men det finns hållbarhetsutmaningar också med solel. Det har bland annat kommit rapporter om att arbetare i solcellsfabriker i Kina har tvångsrekryterats.
Vi skulle kunna ha hela kedjan här – från gruva till färdig solcellsanläggning. Vi har de flesta råvaror på plats.
Hur ser ni till att det är schyssta villkor i de företag som ni samarbetar med?
– Vi har noggranna processer och en fortlöpande dialog med våra leverantörer. Och vi har inte sett att detta förekommer, säger Erik Martinson.
Med tanke på den situation som uppstått med Ryssland – hur ser du på att ni bygger in ett beroende med Kina kring solel?
– Vi köper produkter även från andra länder som Tyskland till exempel, och många av komponenterna kan vi byta ut. Men den långsiktiga lösningen är att flytta hem produktionen till Europa, säger Erik Martinson.
– Vi skulle kunna ha hela kedjan här – från gruva till färdig solcellsanläggning. Vi har de flesta råvaror på plats, till exempel kisel.
Det kanske kan bli ett nytt Northvoltcase, fast inom solceller?
– Vi för dialoger kring detta, men i nuläget kan jag inte ge några ytterligare kommentarer, säger Erik Martinson.
Oavsett om man pratar om komponenter eller marknadsaspekter bottnar Erik Martinson på detaljnivå. Kanske har det att göra med den noggranna grundläggningsfasen av företaget. Då åkte Erik och Björn runt i Europa för att träffa de stora leverantörerna av solmoduler och gjorde en minutiös research. Därefter satte de igång – handgripligen.
– Vi skötte allt från inköp till att montera anläggningen – det var hela kedjan förutom själva inkopplingen på nätet som utfördes av elektriker, berättar Erik Martinson.
– Det var CSN som var vår finansiär då. Men vi gick också runt till ett antal banker för att fråga om lån och berättade om vårt miljardmål. Det var många banker som skrattade – men en bank skrattade inte...
Och på den vägen är det. Successivt har företaget skalats upp i linje med ambitionerna, och 2020 började man även med en internationell lansering. Idag finns företaget i Tyskland, Spanien, Nederländerna och Belgien, utöver Sverige.
– Vi såg hela tiden att det fanns stora möjligheter. Och det är alltid lättare att växa i en bransch som växer. Vår tanke är att vi ska driva på marknaden, inte trycka ut andra aktörer, säger Erik Martinson.
En viktig del för att öka farten var också samarbetet med Ikea, som 2019 valde Svea Solar som huvudleverantör i sin solcellssatsning.
– Det är en kvalitetsstämpel att jobba med Ikea och det har betytt mycket för vår tillväxt. Nu har vi ansvar för Ikeas solcellsinstallationer i fyra länder, men vi hoppas på fler framöver.
Men tillbaka till energioptimeringen. Under det senaste året har företaget arbetat för att bygga en teknisk plattform för att kunna samordna kundernas enheter: solceller, batterier och fordonsladdare.
– På sikt kan vi ha miljontals enheter – solceller, batterier och elbilsladdare – som vi kan styra för att sänka kundernas kostnader och samtidigt avlasta elnätet, säger Erik Martinson.
– Kunderna kommer bli en tillgång till elnätet och vi kan hjälpa till att göra en stor nätnytta. Det här kommer på sikt att vara vår viktigaste affär. Vi är inte där än, men nu till hösten hoppas vi att kunna börja sälja effekt på SvK:s frekvensmarknad.
I den svenska debatten är behovet av mer elkraft ett mantra. Elanvändningen kommer fördubblas till 2045 och många bedömare pekar på behovet av ny planerbar kraft för att klara ett stabilt elsystem. Hur kommer solelen in i denna mix?
– Idag är det vind- och solkraft som vi kan bygga ut snabbt – och det är en bra kombination tillsammans med vattenkraft. Vindkraften producerar mer på vintern än under sommaren då solen levererar.
– Sedan är det en utmaning med solelens dygns- och säsongsvariation. Den behöver kompletteras med reglerkraft och lagring. Jag tror att kombinationen vindkraft och solkraft ihop med vattenkraft ger ett robust system, där även kärnkraft ingår.
Bland elkunderna tycks omvärldsläget ha triggat investeringslusten. Under 2021 investerade svenskarna runt 2,5 miljarder kronor i solel och i år har investeringarna ökat än mer.
Vad beror det på?
– Det har varit ett stort fokus på miljö, höga elpriser och att bli mer självförsörjande på el. Sedan är de flesta svenskar positiva till solel och nu får man också grön teknik-avdraget (ca 15 procent) direkt som ett rot-avdrag vilket underlättar.
Makrotrenderna tycks tala för solel och på Svea Solar siktar man på att växa rejält framöver. Idag har företaget cirka 900 medarbetare, och bara i år är målet att anställa ytterligare 500 personer.
– Kompetensfrågan är en av våra största utmaningar. Det gäller dels att utveckla och behålla de medarbetare vi har, dels att attrahera ny kompetens. Vi behöver allt från säljare till montörer och it-specialister.
Och även ledningspersonal. Nyligen norpade man Johannes Boson, den tidigare vd:n för Telge Energi, som nu har tillträtt som Sverigechef för Svea Solar.
Men Erik Martinson fortsätter att ha den övergripande ledningen över företaget – och att sätta långsiktiga mål, liksom han gjorde i lägenheten i Linköping. Nästa mål är satt till 2026 – då ska Svea Solar ha 15 miljarder i omsättning.
Om man mäktar med detta återstår att se, men Erik Martinson är fortsatt triggad att satsa. Vad är drivkraften?
– Att ta bort all kol, olja och gas från energisystemet. Jag kan inte komma på något mer stimulerande än att jobba med detta, säger han.
Johan Wickström